#بین_خطوط برانیم، همراهی مردم و مسئولان در کمپین

#بین_خطوط برانیم، همراهی مردم و مسئولان  در کمپین

اگر در خیابان‌های کلان شهرهای ایران رانندگی کرده باشید حتما بارها از آشفتگی ترافیک و نامنظم بودن خودروها در مسیرشان کلافه شده‌اید و یا شاهد تصادفات زیادی به همین دلیل بوده‌اید. تصویر آشنایی که چند دانشجو را به فکر انداخت تا راهی برایش پیدا کنند. “من #بین_خطوط می‌رانم” نام کمپینی است که چند جوان ایرانی حدودا از ابتدای سال ۹۵ برای ترویج فرهنگ صحیح رانندگی و جلوگیری از تصادفات و روان‌تر کردن  ترافیک شهری راه انداختند و خیلی زود توانستند مردم و حتی پلیس راهور را با خود همراه کنند.

قصه از کجا شروع شد؟

کمپین “من بین خطوط می‌رانم” از توییتر شروع شد و در تلگرام و اینستاگرام  گسترش پیدا کرد. به گفته سیاوش کشمیری که دانشجویی است ۲۵ ساله و از طراحان این کمپین، “من بین خطوط می‌رانم”  پس از این‌که توانست همراهی تعدادی از کاربران توییتر را جلب کند با حمایت کانال‌ها و کاربران پرمخاطب توییتر و تلگرام بیش‌تر به مردم شناسانده شد.

 طولی نکشید که با پیشنهاد طراحان این کمپین برخی خودروها برچسبی با عنوان «من بین خطوط می رانم» را پشت شیشه های خود چسباندند. سیاوش  کسرایی در این رابطه به ایسنا گفته که “چون جای خاصی از ما حمایت نمی‌کرد و اسپانسر خاصی هم نداشتیم، با منتشر کردن این طرح‌ها در کانال تلگرام از کاربران خواستیم که خودشان آن را به شکل برچسبی پرینت گرفته و پشت خودروهایشان نصب کنند که اتفاقا مورد استقبال هم قرار گرفت.”   کشمیری اما  توقع نداشته “این ایده تا این حد مورد استقبال جامعه قرار بگیرد: «چندین نفر قول هایی برای حمایت مالی از کمپین داده اند، البته تا کنون مبلغی به ما پرداخت نشده اما ما همچنان روی قول‌ها حساب می‌کنیم. چاپ حدود ۵ هزار برچسب با جمله من #بین_خطوط می‌رانم است نیز آغاز شده که قرار است آن‌ها را در برخی از شعب شهر کتاب و برخی از کتاب‌فروشی‌ها همچون نشر چشمه و نشر ثالت و حتی کافه‌های معروف تهران پخش کنیم تا در میان مردم توزیع شود.»

توسعه کمپین در تهران و شهرستان‌ها

طراحان کمپین همچنین گفته‌اند این فرهنگ در تهران بیش‌تر ترویج شده و حالا در نظر دارند که شهروندان دیگر شهرهای ایران را نیز با خود همراه کنند. هنرمندانی چون مهناز افشار، سیامک انصاری و رضا کیانیان هم به این کمپین پیوسته‌اند. اما این پایان ماجرا نیست؛ چند هفته پس از راه اندازی این کمپین پلیس راهور ناجا هم به این کمپین پیوست و از ” این حرکت خودجوش مردمی” استقبال کرد. سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا به ایسنا گفت: «این کمپین و کمپین‌های مشابه آن اقدام بسیار خوب و قابل توجهی است که در جهت افزایش مشارکت شهروندان انجام می‌شود، این کمپین ارتباطی با پلیس راهور ندارد اما ما از چنین اقداماتی حمایت می‌کنیم و امیدواریم که چنین فعالیت‌هایی در نهایت یک سامان و نظمی به ترافیک در تهران بدهد.»

بر اساس آمارهای رسمی حدود ۱۰ درصد از حوادث رانندگی به علت عدم رانندگی بین خطوط رخ می دهد که ترویج این فرهنگ می تواند منجر به کم شدن این حوادث و کاهش هزینه های مالی و جانی شود. همچنین در صورت راندن بین خطوط  میزان ترافیک هم کاهش پیدا کرده و به تبع آن در وقت و سوخت مصرفی شهروندان هم صرفه‌جویی می شود.

کاربران چه می گویند؟

در توییتر که بستر اولیه این کمپین بود  کاربران زیادی با هشتگ “#بین_ خطوط”  نظرشان را در این خصوص نوشته‌اند و اغلب آن را گامی مهم و مفید برای تغییر فرهنگ رانندگی در ایران دانسته‌اند. در حساب اینستاگرام این کمپین هم تصاویری از  برچسب‌هایی که به صورت داوطلبانه برای خودروها چاپ شده و همچنین خودروهایی که از این برچسب ها استفاده کرده‌اند، منتشر شده است.

ین خطوط برانیم، یک کمپین موفق

هدف اصلی کمپین‌ها “رساندن پیام پروژه به افراد، نهادها، قانون‌گذاران و سایر تاثیرگذاران در حوزه مورد نظر، برای تغییر روندها، قوانین و یا اجرایی کردن راه‌حل‌های پیشنهادی.” است. بین خطوط برانیم توانسته پس از جلب نظر مخاطبان و مردم، مسئولان را هم با خود همراه کند.  یک گروه بزرگ و منظم از حامیان می‌تواند تاثیر قابل توجهی برتصمیم گیرندگان، از جمله قانون‌گذاران بگذارد.


منبع۱ منبع۲