چطور همکاری افراد تاثیرگذار را برای پیشبرد حرکت‌ ترویجی‌مان جلب کنیم؟

در حالی که بازاریابی دهان به دهان برای یک حرکت‌ ترویجی کار بسیار پیچیده‌ای است، اما اگر می‌خواهید برای کمپین‌تان از این روش تبلیغاتی استفاده کنید، لازم است به ۳ عنصر کلیدی، که اساس و بنیان  این روش را تشکیل می‌دهند، توجه کنید:
درک افراد تاثیرگذار، پیدا کردن آن دسته از افراد موثری که برای کار شما مناسب هستند و سپس دادن داستانی که «قابلیت نقل کردن» داشته باشند.

درک افراد تاثیرگذار
تاثیرگذاران در یک بازاریابی دهان به دهان نقش کلیدی را بازی می‌کنند چرا که آن‌ها همیشه داستان‌های مختلفی را به اشتراک می‌گذارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بتوانید آن‌ها را قانع کنید تا داستان‌‌های شما را روایت کنند.
با توجه به تجربیات و مطالعات می‌توان گفت که افراد تاثیرگذار همگی دارای این ۳ خصوصیت هستند:

۱- آن‌ها داستان‌ها را برای برقراری ارتباط به اشتراک می‌گذارند. برای تاثیرگذاران، به اشتراک گذاشتن داستان‌ها یک نوع ابراز علاقه و ابزار ایجاد پیوند با اطرافیان‌شان است.
۲- آن‌ها علاقه‌مند هستند که کارهای جدید را به این دلیل که تازه هستند امتحان کنند. داستان‌هایی که در مورد موضوعات جدید هستند، محتوای تازه‌ای در اختیار افراد تاثیرگذار قرار می‌دهند، به همین دلیل هم آن‌ها همیشه به دنبال چنین داستان‌هایی هستند.
۳- افراد تاثیرگذار ذاتاً افرادی با انگیزه هستند. تاثیرگذاران حقیقی با ترفند‌های بازاریابی از شما رانده می‌شوند، چرا که احساس می‌کنند شما می‌خواهید وفاداری آن‌ها را بخرید نه این که آن را جلب کنید. افراد تاثیرگذار می‌خواهند که موضوعات را به اشتراک بگذارند نه آن که آن‌ها را بفروشند. به همین دلیل باید تمام تلاش خود را بکنید که این شرایط را فراهم کنید.

پیدا کردن افراد تاثیرگذار
اگر می‌خواهید افراد تاثیرگذار را پیدا کنید این ۳ قانون را در نظر داشته باشید:
بگذارید که آن‌ها به سراغ شما بیایند. طعمه‌های (داستان‌های) خوب را پیدا کنید و به نمایش بگذارید، دقیقاً مثل ماهیگیری. و منتظر بمانید؛ افرد علاقه‌مند به سراغ‌تان خواهند آمد.
از طعمه مناسب استفاده کنید. افراد تاثیرگذار در دریایی از اطلاعات شنا می‌کنند، اما همیشه به دنبال داستان‌های تازه برای استفاده هستند. در مورد کمپین، طعمه شما داستانی در مورد حرکت ترویجی‌تان است، اما باید این داستان ارزش حرف زدن و ترویج کردن را داشته باشد.
در جایی که ماهی وجود دارد، ماهیگیری کنید! کسانی که علایق مشابهی دارند، در کنار هم جمع می‌شوند. سعی کنید محل تجمع افراد تاثیرگداری که مرتبط با حوزه کار شما هستند را پیدا کنید. به آنجا بروید و داستان خود را در معرض دید آن‌ها بگذارید.

به تاثیرگذاران داستانی بدهید که قابلیت حرف زدن در موردش وجود داشته باشد
قبل از این که بتوانید طعمه‌تان را در آب بیندازید، باید بفهمید که برای آن ماهی که شما می‌خواهید بگیرید چه طعمه‌ای مناسب است. برای این که یک فرد تاثیرگذار، با شما همراه شود،  داستان شما باید جالب، مرتبط، اصیل و معتبر باشد.

وقتی که نوبت به تبلیغات دهان به دهان می‌رسد، باید از خودتان بپرسید چه چیزی در مورد کار من وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد یک گفتگو شود؟ چه کسانی ممکن است بخواهند در این گفتگو شرکت کنند؟ این افراد کجا جمع می‌شوند؟
اگر شما بتوانید به این سوالات پاسخ دهید، در راه درستی برای ایجاد یک گفتگو و پیشرفت در مسیرتان هستید.

منبع مقاله و عکس