۶ راه‌کار فوری برای کنترل خشم در محیط کار

همه ما در دوران کاری خود با لحظات سختی مواجه می‌شویم. پروژه‌هایی که در روزهای پایانی به بن‌بست می‌خورند، سر و کله زدن با مشتریان خشمگین و ناراضی، بگو مگو با هم‌کار بدقلق و … تنها بخشی از مشکلاتی است که ممکن است ما را در محیط کار عصبانی کند. در چنین شرایطی، فشار خون‌مان بالا می‌رود و تمام توان‌مان را صرف کوبیدن کیبورد به میز یا محکم بستن در اتاق کار و … می‌کنیم تا شاید از شر این احساس منفی خلاص شویم. اما در نهایت می‌دانیم که به کار بردن خشونت در محیط کار حلال مشکلات نیست و بهتر است احساسات خود را کنترل کنیم. اما چه‌طور می‌شود این خشم و عصبانیت را مهار کرد؟ در ادامه به ۶ راهکاری که روان‌شناسان و کارشناسان برای کنترل خشم در محیط کار ارائه‌ داده‌اند، اشاره کرده‌ایم:

۱) نفس عمیق بکشید و بشمرید

شمردن از ۱ تا ۱۰ و کشیدن نفسی عمیق به شما در روشن کردن منشا مشکل و راه حل‌های ممکن کمک خواهد کرد، در نتیجه از بیان کردن و یا انجام دادن حرکتی که بعدا موجب پشیمانی شما شود، جلوگیری می‌کند.

۲) احساسات خود را بنویسید اما نوشته را به کسی ندهید

در مواجهه با خشم گاهی بهتر است که احساسات خود را بر روی کاغذ بنویسید تا به شما در کنترل این حس منفی و تخلیه آن کمک کند. اما دقت کنید که بعد از برطرف شدن مشکل و یا کمرنگ شدن حس خشم در خودتان، نامه را پاک و یا از بین ببرید.

۳) با یک هم‌کار مورد اعتماد درد دل کنید

تمامی شما در محیط کار تعداد انگشت شماری از همکاران معتمد را می‌شناسید که می‌توانید در چنین مواقعی با آنها درد دل و از آنها مشورت بخواهید. اما دقت کنید که برای به اشتراک گذاشتن گلایه‌ها و مشکلات، مکانی غیر از محل کار که به دور از چشم دیگر کارمندان است را انتخاب کنید. همچنین سعی کنیدکه در مقابل شما نیز در مواقع نیاز برای آنان دوستانی هم‌دل باشید.

۴) از اعضای نزدیک خانواده و یا دوستان صمیمی همدردی بخواهید

تخلیه حس خشم‌تان چه از طریق فرستادن یک پیامک و یا از طریق تماس تلفنی با اعضای خانواده و یا دوستان صمیمی‌تان ممکن است مثل مشورت با همکارتان به شما در تصمیم‌گیری و یافتن راه حل کمک نکند، اما قطعا آنها می‌توانند در تشویق کردن شما ، هم‌دلی و یادآوری این امر که مشکل پیش آمده موقتی خواهد بود، تاثیرگذار باشند.

۵) ذهنتان را از مشکل پیش آمده منحرف کنید

به منظور منحرف کردن ذهنتان و کنترل حس خشم، بهتر است برای مدت محدودی حواس‌تان را مساله‌‌ی دیگر معطوف کنید. برای  در طول ناهار به وبسایت‌ها،  کتاب‌ها و یا بازی‌های مورد علاقه ی خود نگاهی بیندازید، مثلا انگری بردز بازی کنید تا خشم‌تان تخلیه شود. این امر در کاهش استرس و دادن انرژی مثبت به شما کمک خواهد کرد.

۶) برای مدت کوتاهی از میز کارتان دور شوید

چنانچه مشکل پیش‌آمده به حدی باشد که شما را بسیار خشمگین کرده، توصیه می‌شود که برای مدت محدودی میز کار و تلفن خود را ترک کرده و برای صرف نهار، نوشیدنی و یا پیاده‌روی، محل کار خود را ترک کنید. گرفتن فاصله فیزیکی و روانی در آرام شدن شما تاثیر خواهد داشت.

برگرفته از مقاله‌ای در نشریه Forbes