کمپین «بیایید تحرک داشته باشیم»

در سال‌های اخیر، چاقی مفرط در آمریکا به یکی از مهم‌ترین معضلات سلامت این کشور بدل شده است. در قرن بیست و یکم از بین هر ۳ بزرگسال آمریکایی ۲ نفر یا به چاقی مفرط مبتلا هستند و یا اضافه وزن دارند. چاقی مفرط در این کشور منجر به مرگ قابل پیشگیری بیش از ۱۲۰ هزار نفر در سال شده است. در میان کودکان نیز این معضل افزایش چشمگیری داشته است. بنا به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، در سال ۲۰۱۲ بیش از یک سوم کودکان و نوجوانان آمریکا یا مبتلا به چاقی مفرط بوده‌اند و یا اضافه وزن داشته‌اند.
در این سال، ۱۸ درصد از کودکان ۶ تا ۱۱ ساله و ۲۱ درصد افراد بین ۱۲ تا ۱۹ ساله دچار چاقی مفرط بوده‌اند. این درحالی است که در سال ۲۰۰۷ این رقم در میان گروه اول ۷ درصد و درمیان گروه دوم ۵ درصد بوده است.

در واکنش به این شرایط خطرناک، اقداماتی انجام شد. از جمله این‌که در سال ۲۰۱۰، میشل اوباما، یک پروژه ترویجی را با نام «بیایید تحرک داشته باشیم» (Let’s Move) آغاز کرد. هدف این پروژه ترویجی «حل معضل چاقی مفرط در یک نسل» است، به طوری که «کودکانی که امروز متولد می‌شوند، زمانی که به بزرگسالی می‌رسند وزن سالمی داشته باشند». این پروژه با توانمندسازی والدین و دست‌اندرکاران محیط‌های آموزشی، فراهم آوردن غذای سالم در مدارس، بهبود دسترسی به غذای سالم و مقرون به صرفه و افزایش تحرک کودکان، تلاش دارد به اهداف خود دست‌ یابد.

تحرک و ورزش بیشتر در مدارس نیز از همین دسته اقدامات بوده است. در همین خصوص، میشل اوباما سعی دارد با شرکت در مراسم دسته‌جمعی، از جمله رقص و حرکت بدنی با کودکان، به ترویج این فرهنگ کمک کند.

به علاوه در راستای این پروژه ترویجی، کارزاری با نام «بنوشید» نیز شکل گرفت. این کارزار با هدف ترغیب افراد، خصوصاْ نوجوانان به نوشیدن بیشتر آب انجام شد.

ترویج‌گران دیگری نیز در همین زمینه تلاش کرده‌اند تا با تصویب قوانینی در ایالت‌های مختلف، کارخانه‌های فراورده‌های غذایی را ملزم به درج کامل‌تر اطلاعات محتویات غذایی کنند.

منبع