پنج توصیه کاربردی برای ساختن یک کارزار موفق

آیا تلاش می‌کنید توجه بخش‌هایی از جامعه را به کارزارتان جلب کنید و آن‌ها را با خود هم‌راه کنید؟ شبکه‌های اجتماعی خوب‌اند اما حامیان آنلاینِ دنیای مجازی را به داوطلبان فعال پروژه‌ی ترویجی تبدیل کردن یک مرحله جلوتر است. هر گروهی فکر می‌کند مشکلات آن‌ها با بقیه متفاوت است اما اغلب با چالش‌های یکسانی مواجه‌اند. مثلا بسیاری از کارزارها پیام‌های نامفهوم و یا متضادی را منتقل می‌کنند و در جذب مخاطب ناکارآمدند. این پنج توصیه کمک می‌کند پیام‌تان را با هدف کمپین‌تان هماهنگ کنید و اشتیاق گروه گسترده‌تری از مخاطبان را برای پیوستن به کارزارتان برانگیزید.

بدانید چه‌طور با مخاطبان‌تان در ارتباط باشید

آیا مخاطبان شما به ایمیل جواب می‌دهند؟ به پیامک چه‌طور؟   به رادیو و رسانه‌های سنتی چه‌طور؟ گوش می‌دهند؟  در بعضی کمپین‌ها رفتن به درِ خانه‌ها بیش‌تراز فرستادن صدها ایمیل کارساز است.

 یکی از راه‌های عملی برای کمپین‌هایی با بودجه محدود و اندک این است که از ابزارهای ارزان و یا رایگان برای شناخت مخاطب استفاده کنند. برای مثال گوگل آنالتیک  به شما می‌گوید بیش‌ترین بازدید وب‌سایت شما از کدام کشور است، چه مطالبی بیش‌تر دیده شده است و مخاطبان از چه ابزارهای (گوشی موبایل، تبلت، کامپیوتر و …) استفاده می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا اطلاع‌رسانی بهتر  و دقیق‌تری داشته باشند.

استراتژی پیام‌رسانی خود را مشخص کنید

یک کارزار خوب باید یک پیام هسته‌ای و اصلی داشته باشد. همچنین مهم است که این پیام را چگونه ارائه  کنیم و گسترش دهیم. سه چیز است که یک پیام را جذاب می‌کند: «طنز، الهام‌بخشی و آموزش.» مردم چیزهایی را به اشتراک می‌گذارند که یا آن‌ها را خوش‌حال کند و یا به آن‌ها چیزهای جدید یاد بدهد.

 عکس‌‍‌العمل مخاطبان‌تان را برانگیزید

بدانید که دقیقا از مخاطبان‌تان چه می‌خواهید و مطمئن شوید که مخاطبان آن را می‌دانند. می‌خواهید برای یک طومار امضا جمع کنید؟ می‌خواهید مخاطبان‌تان در یک جلسه شرکت کنند؟ به یک کاندیدا رای بدهند؟ یا به شما کمک مالی کنند؟ خودتان را جای آن‌ها بگذارید. برای مثال اگر کمک مالی می‌خواهید، خودتان را در نظر بگیرید، ببینید در چه صورتی حاضر می‌شوید دست در جیب‌تان کنید و یک کارزار کمک کنید؟ همان کار را انجام دهید.

با مخاطبان وارد تعامل شوید

راضی کردن مخاطبان برای پسندیدن (لایک کردن) صفحه‌ی شما در فیس‌بوک کار آسانی است، اما راضی کردن آن‌ها برای این‌که میزبانی یکی از برنامه‌های شما را در خانه‌شان به عهده  بگیرند  کار سختی است. این‌ها، مثال‌هایی است که نشان می‌دهد تعامل با مخاطبان از آسان به سخت در یک هرم قرار می‌گیرد. باید به تدریج تقاضا از آنان را افزایش داد، نمی‌شود از کاربری که دو روز است صفحه‎ی شما را  پسندیده (لایک کرده) خواست که به شما را در جمع کردن کمک مالی یاری دهد. با کاربران در تماس بمانید و آن‌ها در جریان تحولات کارزارتان قرار دهید، از آن‌ها در برنامه‌ها دعوت کنید و کم‌کم از آنان کمک بیش‌تری بخواهید.

پیام‌تان را امتحان کنید

کارشناسان معتقدند، باید در انتقال پیام رویکردهای متفاوت را امتحان کرد و پس از ارزیابی نتیجه‌ها، روی بهترین روش تمرکز کرد. برای مثال در شبکه‌های اجتماعی خوب است، پست‌مان را با یک سئوال شروع کنیم. مثلا «تا حالا فکر کرده‌اید که غذای شما چه‌طور فراهم می‌شود؟» بعد توضیح بیش‌تری بدهید. مثلا «آمارها نشان می‌دهد ۷۰ درصد غذاهای مصرفی مردم، غذاهای فرآوری شدهاست .» سئوال باعث می‌شود مخاطبان به جمله‌ بعدی توجه بیش‌تری نشان دهند.

هر راهی که فکر می‌کنید دایره‌ی مخاطبان‌تان را گسترش می‌دهد و اثرگذاری بیش‌تری روی آن‌ها دارد امتحان کنید. اما در عین حال به یاد داشته باشد که یک روش همیشه جواب نمی‌دهد، تکنولوژی در حال پیشرفت است و ذائقه‌ی مردم در حال تغییر، به روز باشید و از قافله عقب نمانید.

منبع