هفت میلیارد رویا، یک سیاره

پنجم ژوئن برابر با ۱۵ خرداد، روز جهانی محیط زیست است. برای این روز شعار «هفت میلیارد رویا. یک سیاره. با احتیاط مصرف کنیم.» انتخاب شده است. سلامت و رفاه جامعه بشری، محیط‌زیست و کارکرد اقتصاد، به مدیریت مسئولانه منابع طبیعی سیاره‌مان وابستگی مستقیم دارد. شواهد موجود، گواه این است که مقدار مصرف مردم، بسیار بیش از آن چیزی است که منابع طبیعی سیاره‌مان می‌تواند به صورت پایدار تامین کند.
بسیاری از اکوسیستم‌های زمین به نقاط اوج بحرانی‌شان و یا تغییر بازگشت‌‌ناپذیر نزدیک می‌شوند و رشد عظیم جمعیت و توسعه اقتصادی به این بحران دامن زده است. اگر الگو‌های مصرف و تولید کنونی تا سال ۲۰۵۰ کماکان ادامه داشته باشند، با توجه به رشد جمعیت ما به ۳ سیاره برای تامین پایدار روش زندگی و مصرفمان نیاز خواهیم داشت.
برنامه محیط‌زیست سازمان ملل، ۱۰ گام عملی و بسیار ساده را، در جهت حفاظت از محیط‌زیست به عنوان اقدامات اثرگذار در زمینه حفظ سیاره زمین برشمرده است که همه ما می توانیم با انجام همه یا حتی برخی از این اقدامات، در جهت حفاظت از کره خاکی‌مان گام برداریم.
۱- یک روز در هفته گیاه‌خوار شویم و گوشت مصرف نکنیم.
۲- بلیط سفرهایمان را الکترونیکی تهیه کنیم، نه کاغذی.
۳- لوله‌هایی که نشتی دارد را تعمیر کنیم، تا جلوی هدر رفتن آب گرفته شود.
۴- لامپ‌های کم مصرف را جایگزین لامپهای معمولی کنیم.
۵- دستگاه‌های اکترونیکی قدیمی را دور نیندازیم، بلکه این دستگاه‌ها را بازیافت نموده و از اجزای آنها استفاده کنیم.
۶- فعالیت های خود را از خانه و از طریق اینترنت، تلفن و سایر وسایل الکترونیکی و ارتباطی انجام دهیم و در حد امکان برای انجام امور از تردد غیر ضروری با خودرو شخصی پرهیز کنیم.
۷-  برای مصرف آب به جای بطری‌های یکبار مصرف پلاستیکی، از قمقمه‌ها و بطری‌های دائمی استفاده کنیم.
۸-  شیشه و آلومینیوم را بازیافت کنیم.
۹- در خانه خودمان غذا بخوریم تا از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی کمتر استفاده شود.
۱۰- با دوچرخه به محل کار برویم.
ویدیویی را که برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP)، به مناسبت این روز تهیه کرده است، در اینجا ببینید.
 
منبع عکس و مقاله