نکات کلیدی برای موفقیت کمپین‌های مردمی – بخش سوم هواداران

مهمترین هدف یک کارزار مردمی معمولا رساندن پیام پروژه ترویجی به تاثیرگذاران و قانون‌گذاران است، تا با همکاری آنها راهکارهایی برای حل مسئله ترویجی پیدا شود. اولین قدم برای دستیابی به این هدف، رساندن این پیام به هوادارن فعال و بالقوه است. رساندن محتوا و پیام کارزار به این دسته از مخاطبان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف در حقیقت، رساندن پیام کارزار به دسته‌ای خاص از مردم است، نه همه مردم. آن دسته از مردم که با اصل موضوع کارزار شما هم‌دل و همراه هستند و یا می‌توان همراهی آنها را  جلب کرد. افرادی هوادار بالقوه کارزار شما به حساب می‌آیند که بتوانید آنها را ترغیب کنید تا کاری انجام دهند، در کارزار شما شریک شوند و کمک کنند تا پیام شما شنیده شود.

هدف‌گیری موثر
هواداران می‌توانند نقش مهمی را در رساندن پیام کارزار به تصمیم‌گیرندگان و تاثیرگذاران بازی کنند. اما در بسیاری از مواقع برای رساندن پیام به تصمیم‌گیرندگان، نیازی به استفاده از حجم گسترده هواداران نیست.به علاوه، درست است که فرستادن نامه، ایمیل و یا تلفن زدن گروه کثیری از هواداران می تواند موثر واقع شود، اما بسیاری از هواداران و افرادی که با پروژه ترویجی شما همراهی می‌کنند فرصت شرکت فعالانه در کارزارها را ندارند. از این گذشته، در نظر داشته باشید گروه کوچک‌تری از هواداران شما هم می‌توانند همان‌قدر موثر باشند، خصوصا در صورتی که مسئولان و یا قانون‌گذاران آنها را بشناسند. برای مثال، گاهی تنها ۵ تماس، نامه و یا ایمیل از طرف افرادی که مسئولی را می‌شناسند و نظر مثبت او را قبلا جلب کرده‌اند، می‌تواند هدف شما را میسر کند. نکته مهم این است که ابزارهای پروژه ترویجی شما باید بتوانند شبکه‌های هواداران را شناسایی و در صورت نیاز از آنها استفاده کنند. این افراد شامل کارشناسان، مدیران سازمان‌ها و نهادها، اساتید دانشگاه‌ها، مدیران مدارس و کتابخانه‌ها، مسولین مساجد و سایر افراد و یا گروه‌هایی که ممکن است تجربه همکاری با مسئولان را داشته باشند، می‌شود.
نکته مهم این است که شما باید بتوانید در طول پروژه ترویجی‌‌تان روابط هواداران و دست‌اندرکاران پروژه‌تان با مسئولان، نمایندگان شورای شهر، مجلس و سایر افراد تاثیرگذار را گردآوری نمایید تا بتوانید در مواقع لزوم از کمک آنها بهره‌مند شوید.

همکاری موثر با هواداران
هر سازمان ترویجی باید این نکته را درک کند که برای استفاده بهینه از استعداد و توانایی‌های هوادارنش می‌بایست آنها را دسته‌بندی کند. مسلما اگر در طول زمان اجرایی کردن پروژه ترویجی‌تان، ۱۰۰ درصد هوادارانتان در فازهای مختلف کارزار مشارکت داشته باشند، بسیار خوشایند و خوب است، اما در عمل تنها تعدادی از هواداران هستند که برای کمک کردن و انجام کارهای عملی مشتاق می‌باشند. بعضی از آنها دوست دارند در پروژه شما مشارکت داشته باشند اما دقیقا نمی‌دانند که چگونه باید به شما کمک کنند. برخی دیگر هم هستند که با تاثیرگذاران و نهاد‌ها و مسئولین رابطه مستحکم و مستقیمی دارند. تجربه نشان داده است که یکی از راه‌های موثر برای دسته‌بندی هواداران پروژه‌های ترویجی تقسیم اعضا و هوادارن به این ۳ گروه است:

  • گروه بزرگتر: تمام هواداران کارزار
  • هواداران فعال، یا کسانی که اعلام کرده‌اند حاضر هستند تا با سازمان شما برای رسیدن به اهداف پروژه ترویجی‌تان همکاری کنند.
  • هواداران تاثیرگذار، کسانی که اعلام کرده‌اند که آشنایی و ارتباطاتی با نهاد، سازمان، افراد و یا مسئولان تاثیرگذار در حوزه پروژه‌ ترویجی شما دارند. به علاوه این این افراد اعلام کرده‌‌اند که حاضر هستند از این ارتباطات برای کمک به اهداف پروژه ترویجی شما استفاده کنند.

با طبقه‌بندی هواداران به این سه گروه، هر پروژه ترویجی می‌تواند انتخاب کند که در چه زمانی از کدام دسته از هواداران برای دستیابی به اهداف پروژه استفاده کند. هر گاه گروه بزرگتری لازم بود، می‌توانید سراغ گروه اول بروید، هرگاه لازم بود که برای مثال با یکی از نمایندگان شورای شهر صحبت کنید، می‌توانید به سراغ دسته سوم که گروه کوچکتر، اما منسجم‌تری است، بروید.

ساختن و کنترل نحوه انتشار پیام پروژه
برای اجرایی کردن موفقیت آمیز کارزار مردمی‌تان به طوری که به اهداف پروژه ترویجی‌تان هم کمک کند، لازم است که شما هدایت کننده تمام تلاش‌های هوادارنتان باشید، از جمله در ارتباط‌گری. بسیاری از مواقع دست‌اندکاران پروژه‌های ترویجی از هواداران خود می‌خواهند تا پیامی را از طریق نامه، تماس تلفنی یا ایمیل برای تاثیرگذاران حوزه پروژه‌ ترویجی‌شان بفرستند. اما اطلاعات کافی و اینکه چطور می‌توانند این پیام را به شیوه‌‌ای موثر ارائه کنند، در اختیار آنها قرار نمی‌دهند. یکی از دلایل این موضوع این است که دست‌اندرکاران پروژه‌های ترویجی غالبا تصور می‌کنند که هوادارانشان هم زمان، هم اشتیاق و هم تخصص کافی برای تحقیق و پیدا کردن اطلاعات لازم و شیوه‌های آماده‌سازی یک پیام موثر را دارند. اما نتایج حاصل از این شیوه غالبا ناامید کننده است.

بهترین کار این است که یکی از دست‌اندرکاران پروژه شما مسئولیت هماهنگی اینگونه کارها ـ ساختن محتوای پیام و هدایت هواداران به سوی تماس با مسئول یا مسئولان لازم ـ را به عهده داشته باشد. بدین ترتیب کارها روان‌تر و ساده‌تر انجام می‌شوند. شاید تولید محتوای یک ایمیل که قرار است از طرف هواداران به یک یا چند نفر از مسئولان تاثیرگذار فرستاده شود، برای پروژه شما کمی زمان‌بر باشد، اما نتایج حاصل از آن ارزش این وقت گذاشتن را دارد.

در پایان به یاد داشته باشید که اگر ابزارهایی که در پروژه ترویجی‌تان استفاده می‌کنید به شما این امکان را ندهند که ارتباطات هوادارانتان با مسئولان در نهادهای مختلف را شناسایی کنید، هوادارنتان را دسته‌بندی کرده و به آنها کمک کنید تا پیام درست و موثری را به مسئولان انتقال دهند، باید به فکر پیدا کردن راه‌ و روش و ابزارهای دیگری برای استفاده در پروژه‌تان باشید. یک سازمان ترویجی، برای اجرایی کردن موفقیت‌آمیز یک پروژه نیاز به شبکه‌ای از هواداران دارد که توانایی عملکرد استراتژیک در شرایط متفاوت را داشته باشد. ابزارهایی که استفاده می‌‌کنید باید شرایط لازم برای استفاده استراتژیک از هواداران را برای شما فراهم کنند.

تهیه و تدوین: مدرسه ترویج و حمایت‌گری پرتو