نکاتی که باید برای متقاعد کردن دیگران بدانیم!

در هر موقعیتی که هستید، به خصوص اگر مسئولیت کاری را بر عهده دارید، اغلب باید بتوانید مخاطبتان را با خود همراه کنید. به همین دلیل باید توانایی مجاب کردن و متقاعد ساختن افراد را داشته باشید. به علاوه، این مهارتی است که در همه جنبه‌های زندگی به کمک شما می‌آید. معمولا کودکان به بهترین شیوه می‌توانند پدر و مادرشان را در مورد موضوعی که می‌خواهند قانع کنند! آن‌ها به‌طور طبیعی، بسیار موثر عمل می‌کنند. اما بزرگسالان برای متقاعد کردن دیگران، اغلب نیاز به تلاش بسیار دارند.

به نظر می‌رسد تمام کسانی که در متقاعد ساختن دیگران تبحر دارند، دارای هفت خصوصیت مشترک هستند:

۱- در صحبت کردن هدفمند هستند.
مجاب‌گران می‌دانند نقطه قوتشان چیست. به علاوه نه تنها آگاهانه از این نقطه قوت استفاده می‌کنند بلکه در به کار بردنش زیاده‌روی نمی‌کنند. آنان می‌دانند که قرار نیست در هر مکالمه‌ای، افراد حرف شما را بپذیرند و یا کاری را که شما می‌خواهید انجام دهند. کسانی که برخورد تهاجمی دارند، مخاطب را در حالت دفاعی قرار می‌دهند. کسی می‌تواند ایده‌ای را به خوبی و با موفقیت ترویج کند که کمتر بحث می‌کند، به همین دلیل وقتی از موضوعی حمایت می‌کند، حمایتش تاثیرگذار است. خصوصاْ زمانی که این حمایت با قدرت و پشتکار همراه باشد.

۲- گوش می‌دهند، گوش می‌دهند و باز هم گوش می‌دهند.
مجاب‌گران می‌دانند که یک‌ طرفه صحبت کردن کار به جایی نمی‌برد. مسلماْ مجاب‌گران موفق می‌توانند حرفشان را به خوبی بیان کنند، اما این فقط نصف راه است. آن‌ها وقتی می‌خواهند کسی را متقاعد کنند، فعالانه گوش می‌دهند. در وهله نخست خوب گوش می‌دهند تا نقطه‌ نظرات مخاطب را ارزیابی کنند و ببینند مخاطب چقدر پذیرای موضوع فعالیت آن‌هاست. دلیل دیگری که این افراد فعالانه گوش می‌دهند این است که می‌خواهند بفهمند نقطه دقیق مخالفت مخاطب با آن‌ها چیست، بدین ترتیب درمی‌یابند که چگونه راه حلی برای آن ارائه کنند. دلیل نهایی، پیدا کردن نقاط مشترک است. مجاب‌گران موفق همیشه در حال گوش دادن به مخاطب هستند نه به خودشان. اگر مخاطبتان را به خوبی نشناسید، نمی‌توانید او را متقاعد کنید.

۳-  با مخاطبشان ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند.
اگر شما با کسی ارتباط عاطفی چندانی نداشته باشید خیلی ساده حرفش را نمی‌پذیرید. افرادی که مهارت قانع‌ کردن دیگران را دارند، به این موضوع آگاهند. آن‌ها مرتب به دنبال نقاط اشتراک با مخاطب خود می‌‌گردند تا بتوانند هدف‌های مشترک ایجاد کنند. زمانی که با مخاطبشان موافق هستند به آنان می‌گویند که با مواضعشان همراهند. ممکن است در آستانه از دست دادن صبر و طاقتشان باشند، اما این بی‌حوصلگی و بی‌تابی را مدیریت می‌کنند. صبر می‌کنند تا مخاطب به آن‌ها فرصت صحبت کردن بدهد، سپس موضوع فعالیت خود را بیان می‌کنند و به دفاع از آن می‌پردازند. وقتی که افراد با شما و آنچه که مروجش هستید همراه باشند، متقاعد کردنشان بسیار ساده‌تر است.

۴-  برای حرف معتبر ارزش قائلند.
افرادی که به سادگی می‌‌توانند دیگران را متقاعد کنند به خوبی درک می‌کنند که بحث در مورد حقایق بیهوده است. آن‌ها می‌دانند که اغلب موضوعات جهان سیاه و سفید نیستند، بنابراین به عقاید مختلف احترام می‌گذارند و به مخاطب حق می‌دهند که نظرات خاص خودش را داشته باشد. در حقیقت، آن‌ها تلاش می‌کنند که به مخاطب بفهمانند که برای آن دسته از نظرات و عقایدش که اعتبار و صحت دارد، احترام کامل قائل هستند. بدین ترتیب مخاطب هم نظرات آن‌ها را نشنیده و بدون فکر و درجا رد نمی‌کند. شما هم وقتی سعی دارید کسی را متقاعد کنید، آنجا که مخاطبتان حرف درستی می‌زند به او یادآوری کنید که متوجه این موضوع هستید، نه این‌که همه چیز را به یک‌باره رد کنید. این‌گونه احتمال بیشتری وجود دارد که مخاطب هم برای شما احترام متقابل قائل شود و نظر مخالف شما را بشنود و به نقاط مثبتش توجه کند.

۵ ـ ایجاد رضایت می‌کنند.
افراد هوشمند می‌دانند که هنگام متقاعد کردن دیگران، نیازی نیست که برنده تمام بحث‌های کوچک باشند تا برنده بحث مهم و اصلی شوند. زمانی که فدا کردن برخی موضوعات به پیشبرد موضوع اصلی کمک کند، آن‌ها کاملاْ حاضرند تا از برخی مسائل بگذرند. آن‌ها آماده‌اند که راحت‌ترین راه به جواب «بله» را پیدا کنند. یک راه برای رسیدن به این جواب این است که جایی که امکانش وجود دارد، شما با مخاطبتان موافقت کنید. البته جایی که لازم است و موضوع اساسی است آن‌ها از موضع خود عدول نمی‌کنند. گاهی شما باید بین این‌که موفق شوید کسی را متقاعد کنید که حامی پروژه ترویجی شما شود و این‌که ثابت کنید این شما هستید که درست می‌گویید و حق با شما است یکی را انتخاب کنید.

۶ـ  به خوبی می‌دانند که چه زمانی ساکت شوند.
افرادی که در متقاعد ساختن دیگران موفق هستند به خوبی می‌دانند که با بمباران کردن بدون وقفه مخاطب با حرف‌هایشان برنده نخواهند شد. خسته کردن مخاطب با حرف زدن، استراتژی موثری نیست. مجاب‌گران حرفشان را با دقت و ادله کافی پیش می‌برند و با پرسیدن سوال، حرفشان را تمام می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند زمانی که مخاطب پاسخ سوالشان را می‌دهد در صورت نیاز، دوباره وارد مکالمه شوند.

۷ـ به خوبی می‌دانند که کجا باید کنار بکشند.
عجله و بی‌حوصلگی معمولاْ دشمن متقاعد کردن است. شاید بتوان مخاطب را در مورد یک موضوع سطحی در مدت کوتاهی قانع کرد، اما یک ایده عمیق – که احتمالاْ موضوع پروژه ترویجی شما هم این‌گونه است – نیازمند زمان و تفکر است تا ریشه بگیرد. مجاب‌گران موفق و بی‌نظیر به شما مهلت می‌دهند تا با سرعت خودتان به نتیجه برسید. به علاوه به شما فضا می‌دهند تا موضوع را به دقت بررسی کنید. آن‌ها به خوبی می‌دانند که هیچ نیرویی قدرتمند‌تر از نیروی متقاعد‌کننده خود شما نیست.

 دفعه بعد که می‌خواستید کسی را در مورد موضوع پروژه و فعالیتتان قانع کنید، این ۷ نکته را در نظر داشته باشید. نظرتان را بگویید و موضوع پروژه تان را توضیح‌ دهید و بگویید که چرا اهمیت دارد و سپس برای نتیجه صبر کنید. اگر با وجود رعایت همه این نکات، آن‌ها به دسته هواداران پروژه شما نپیوستند، احتمالا فعلا راهی نیست که بتوانید آن‌ها را قانع کنید!

منبع