راهکارهایی برای افزایش شفافیت مالی در سازمان‌های مردم‌نهاد

شفافیت عملکرد در زمینه‌های مختلف از مسوولیت‌های مهم مدیران سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد می‌باشد و شفافیت مالی یکی از مهم‌ترین آنهاست. در این مقاله، به اختصار سه راهکار آسان و انجام‌پذیر برای افزایش شفافیت مالی در سازمان‌های غیردولتی را مرور می‌کنیم: 

استانداردسازی رویه‌های مالی 

آیا سازمان شما از یک مجموعه رویه‌های مالی مشخص استفاده می‌کند و یا این که هر تیمی در سازمان به شکل دلخواه خود مسائل مالی را مدیریت می‌کنند؟ زمانی که هر بخشی از سازمان به شکل دلخواه خود رویه‌های مالی را اداره کند، نه تنها اثر منفی بر بازده کاری سازمان گذاشته و هزینه‌های اضافی و غیرضروری بر سازمان تحمیل می‌شود، بلکه شفافیت عملکرد نیز از بین می‌رود. استفاده از رویه‌های استانداردسازی شده از سوتفاهم‌های حسابرسی و حسابداری جلوگیری کرده و به مدیریت مالی سرعت می‌بخشد و به سازمان کمک می‌کند تا شفافیت مالی داشته باشد، چرا که اعضای سازمان از نحوه کارکرد سیستم مالی آگاه خواهند بود و هر زمان که کسی درخواست دسترسی به سیستم مدیریت مالی سازمان را داشته باشد، می‌تواند به سادگی به اطلاعات لازم دسترسی یابد. استانداردسازی رویه‌های مالی به افزایش شفافیت با اعضای سازمان کمک می‌کند و تا حد قابل توجهی عملکرد مالی سازمان را در مقابل حامیان مالی و نیز عموم شفاف می‌سازد. اما به تنهایی برای شفاف‌سازی کافی نخواهد بود. 

قابلیت دسترسی به اطلاعات  

مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد باید در مقابل اعضا و کارکنان خود و نیز در مقابل عموم پاسخگو و شفاف عمل کنند تا بتوانند اعتماد ایشان را جلب کنند. به این منظور، سازمان‌های غیردولتی، مردم‌نهاد و خیریه همه در مقابل قانون موظف هستند که اطلاعات مالی خود را در صورت درخواست در اختیار عموم بگذارند. اعضای هیات مدیره لازم است به اطلاعات مالی دسترسی و بر آنها نظارت داشته باشند. راهبران یک سازمان مردم‌نهاد، باید خود سردمدار شفافیت و پاسخ‌گویی باشند و سعی کنند در اولین قدم سازمان خود را از هر لحاظ شفاف و پاسخگو سازند. 

گزارش‌دهی مرتب به حامیان مالی 

جلب حامیان مالی یکی از دشوارترین مسوولیت‌های سازمان‌های غیردولتی است. بدون وجود حامیان مالی، وجود سازمان به خطر خواهد افتاد، بنابراین حفظ رضایت و اطمینان حامیان مالی برای ادامه حیات سازمان ضروری است. بسیاری از حامیان مالی می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که منابعی که در اختیار سازمان شما قرار داده شده است به بهترین نحو مصرف شده‌اند. گزارش‌دهی مرتب به حامیان مالی درباره نحوه مصرف منابع مالی و به روز نگه داشتن ایشان درباره امور سازمان برای حفظ اطمینان حامیان مالی لازم است. اطلاعات دقیق مالی درباره دخل و خرج هر یک از فعالیت‌های سازمان باید با جزئیات و به طور دقیق ثبت شود و به راحتی قابل دسترس باشد، تا هنگام لزوم بتوان به سرعت به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد. به علاوه، پیشنهاد می‌شود پایان هر ماه، هر سه ماه و یا هر سال گزارشی به حامیان مالی داده شده و در آن نشان دهید که کمک‌های مالی ایشان صرف چه فعالیت‌هایی شده‌ است. ثبت دقیق اطلاعات مالی و گزارش‌دهی درباره آن از بایدهای شفافیت مالی است. 

به روزسازی اطلاعات مالی  

به روزسازی اطلاعات مالی به ویژه زمانی که مبلغ بزرگی از یک حامی مالی جدید و یا حتی از یکی از حامیان مالی سابق دریافت می‌شود اهمیت بسزایی دارد. به علاوه، داده‌های مالی با هزینه‌های بالا نیز باید سریعا به روز شوند، چرا که سازمان باید با اعضای خود و نیز با حامیان مالیش شفاف باشد. اگر سازمان با بحران مالی مواجه است و یا پیش‌بینی می‌کند که در آینده نزدیک ممکن است دچار بحران مالی شود، باید به طور شفاف شرایط خود را با حامیان مالی در میان بگذارد. و حالت دیگر، اگر سازمان عملکرد خود را بسیار موفقیت آمیز می‌داند، باید سعی کند موفقیت خود را به حامیان مالی و عموم نشان دهد.  

منبع ۱، منبع ۲