داستان روبان قرمز و روز جهانی ایدز چیست؟

روبان قرمز- سمبل آگاه‌سازی بیماری ایدز
روبان قرمز به عنوان نماد بین‌المللی آگاهی‌رسانی و حمایت از کسانی که با ویروس اچ آی وی زندگی می‌کنند، شناخته شده است. روبان قرمز اولین نماد برای حمایت از گروهی از بیماران و الهام‌بخش نسخه‌های بعدی مانند «روبان صورتی» است که برای آگاه‌سازی نسبت به بیماری سرطان پستان طراحی شد.

ایده روبان قرمز از کجا آمد؟
در سال ۱۹۹۱ یعنی یک دهه پس از ظهور بیماری ایدز، گروهی ۱۲ نفره از هنرمندان که با یک موسسه هنری در نیویورک همکاری می‌کردند، پروژه‌ای را برای آگاه‌سازی در مورد این بیماری تعریف کردند. این گروه که شامل عکاسان، نقاشان، فیلم‌سازان و طراحان صحنه و لباس بود، پس از یک جلسه همفکری، تصمیم گرفتند که نمادی ساده، یعنی روبان قرمز را برای آگاه‌سازی در مورد این بیماری انتخاب کنند. این نماد بعدها به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین نمادهای «ترویج و حمایت‌گری» از گروهی از بیماران شناخته شد.

چرا آگاه‌سازی نسبت به بیماری ایدز نیازمند یک نماد بود؟
زمانی که هنرمندان برای همفکری دور هم جمع شدند، اولین هدف خود را «ترغیب مردم به گفتگو در مورد این بیماری» تعریف کردند. در آن زمان، بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی در آمریکا، مشکل خود را از جامعه و حتی پزشکان و یا نزدیک‌ترین افراد خانواده خود که با آن‌ها زندگی می‌کردند مخفی نگه می‌داشتند. بیماری ایدز دردی بود که باید پشت درهای بسته، سالیان سال مخفی نگه داشته می‌شد. از این رو، این گروه از هنرمندان می‌خواستند تا با انتخاب یک نماد، یک بیان بصری از درد و شفقت بیماران مبتلا به ایدز برای سایر افراد جامعه ترسیم کنند.
انتخاب رنگ قرمز با هدف ترسیم نمادی از عشق، قلب و احساسات بود. و روبان، سنبلی ساده بود که هر فردی می‌توانست با یک پارچه کوچک و سوزن، آن را به لباس خود نصب کند.

چطور استفاده از این نماد تا این حد در میان مردم رواج پیدا کرد؟
در ابتدای کار، هنرمندانی که روبان قرمز را طراحی کرده بودند، خودشان آن را در میان جمع‌‌ دوستان و آشنایان خود و همچنین در مراسم و برنامه‌های هنری چون تئاتر و کنسرت‌های مختلف در نیویورک توزیع می‌کردند. آن‌ها متنی را نیز به همراه این روبان در اختیار افراد قرار می‌دادند که دلایل آنان را برای استفاده از روبان قرمز توضیح می‌داد. اما به مرور دیگر نیازی به این متن نبود. پس از چندین هفته از ساخت نماد، بازیگران مشهور جهان شروع به نصب آن روی لباس‌های خود کردند. در بعضی از کنسرت‌ها چون کنسرت بزرگداشت فردی مرکوردی که در ورزشگاه ویمبلندن در لندن در عید پاک سال ۱۹۹۲ برگزار شد، بیش از از صد هزار روبان میان حاضرین توزیع شد. گروه موسیقی نیز روبان قرمز را به لباس‌های خود نصب کرده بود. این‌ها، همه فعالیت‌هایی بود که به قدرت بخشیدن به نماد روبان قرمز برای آگاه‌سازی، و پیشگیری از بیماری ایدز و همچین همدردی با مبتلایان به آن انجامید.

استفاده از روبان قرمز
امروزه بسیاری از موسساتی که روی پروژه‌های ترویج و حمایت‌گری کار می‌کنند، با ساخت و فروش روبان‌های قرمز برای فعالیت‌های ترویجی خود، منابع مالی تهیه می‌کنند. کمپین‌های زیادی با نام «روبان قرمز» در جهان راه‌اندازی شده است که حمایت‌گری از بیماران مبتلا به این بیماری را هدف اصلی فعالیت‌های خود قرار داده.  شهروندان عادی جامعه با نصب روبان قرمز حمایت خود را از آگاه‌سازی و بیماران مبتلا نشان می‌دهند. همچنین بیمارستان‌ها و موسسات گوناگون با استفاده از این نماد، مشکلی که جامعه بشر امروز را تحت تاثیر خود قرار داده، به رسمیت می‌شناسند.

تهیه و تدوین: مدرسه پرتو