اهمیت انتقال موثر پیام، در افزایش کارایی حرکت ترویجی

اگر می‌خواهید در جلب حمایت برای حرکت ترویجی‌‌تان موفق شوید، باید مراقب عملکرد خود در این دو موضوع باشید: شیوه ارائه پیام و در نظر داشتن گروه مخاطبانی که می‌خواهید پیامتان را به آن‌ها منتقل ‌کنید.
خبر خوب این است که برای درگیر کردن مخاطبان در پروژه ترویجی‌تان، راه‌های بسیاری وجود دارد. با استفاده تلفیقی از ابزار درست ارتباطی در زمان مناسب – چه در شیوه سنتی و چه مدرن – می‌توانید به نتایج مورد نظرتان برسید.
پنج نکته‌ای که در ادامه می‌آید به هر موسسه غیرانتفاعی کمک می‌کند تا حامیانش را در پروژه‌های خود بیشتر درگیر نماید و سرمایه انسانی و مالی بیشتری جذب کند:

۱- داستان پروژه ترویجی‌تان را به شیوه‌ای موثر بیان کنید
چه فعالیت‌ شما در فضای مجازی انجام شود و چه از طریق روش‌های سنتی نشر و تبلیغات، حمایت و جذب هواداران نیازمند ایجاد روابط مستحکم است. افراد زیادی در اطراف شما هستند که می‌توانند به حامیان پروژه‌تان تبدیل شوند، اما برای این که بتوانید آن‌ها را متقاعد کنید که به شما بپیوندند و یا به موسسه و سازمانتان کمک کنند باید رابطه درستی با آنان برقرار نمایید. یکی از راه‌های برقراری این ارتباط، به اشتراک گذاشتن داستان کارتان با آن‌هاست. این داستان باید گویای اهداف شما و قابل توجه و تاثیرگذار باشد. زمانی که دارید داستانتان را می‌نویسید، سعی کنید تا انگیزه‌هایتان را بیان کنید. برای این‌ کار می‌توانید بر پروژه‌های گذشته و کارهایی که تا کنون انجام داده‌اید تکیه کنید و داستان افرادی که به آن‌ها کمک کرده‌اید را برجسته نمایید. این پیام‌ها برای هواداران شما ملموس هستند و منجر به اقدامات عملی می‌شوند.
یکی دیگر از راه‌های ایجاد علاقه برای مخاطب، گره زدن موضوع پروژه ترویجی که در دست دارید، به موضوعات روز است.

۲- مخاطبانتان را بشناسید و پیامتان را فردی کنید
تامل کنید و ببینید مخاطبان شما واقعاً چه کسانی هستند؟ کدام شیوه‌ دریافت اطلاعات را ترجیح می‌دهند و شما چگونه می‌توانید به شیوه‌ای موثر آن‌ها را درگیر کنید؟ از خودتان بپرسید آیا آن‌ها از توئیتر، فیس‌بوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟ شاید آن‌ها ایمیل و یا حتی ارسال پستی نامه و شیوه‌های سنتی‌تر را بیشتر بپسندند. همین‌طور در مورد میزان شور و شعف آنان و این‌که آیا مایل به برقراری روابط درازمدت هستند یا ارتباط مقطعی را ترجیح می‌دهند، اطلاعات کسب کنید.
برای کسب موفقیت در روند حرکت ترویجی خود، باید به تمام مراحل انتقال پیامتان فکر کنید و سعی کنید که پیامتان را تا حد ممکن مختص گروه مخاطبتان بسازید. منظور آن نیست که الزاماً پیامی بسازید که دربردارنده نام آن‌ها باشد، بلکه پیامتان باید که در مورد مسائلی باشد که برای آن‌ها اهمیت دارد.

۳- قدم به قدم پیش بروید
اگر موسسه شما بزرگ نیست و یا حرکت ترویجی خود را از مقیاس کوچکی شروع کرده‌اید، احتمالاً توانایی‌تان برای تطبیق دادن برنامه‌‌ها و ارتباطاتتان برای هر گروه از مخاطبان محدود است. اما این بدان معنا نیست که نباید این کار را انجام دهید، فقط قدم به قدم بیش بروید. اول تعیین کنید که جه کسانی می‌توانند بهترین حامیان شما باشند و تمرکز تلاش‌هایتان را بر آن گروه قرار دهید. سعی کنید دریابید که این گروه خاص، چه روش ارتباطی را بیشتر ترجیح می‌دهند و روی آن سرمایه‌گذاری کنید. این روش می‌تواند توئیتر، خبرنامه و یا حتی نامه پستی باشد. پیامتان را طوری تنظیم کنید که بیشترین تاثیر را بر آن‌ها داشته باشد. سپس، وقتی که جای پایتان را در میان این گروه از مخاطبان محکم کردید، می‌توانید بر روی گروه‌های دیگر کار کنید. پیام‌های متناسب با هر گروه‌، تاثیرات به مراتب بیشتری دارد. گذاشتن تاثیر عمیق بر روی یک گروه، با انجام یک حرکت کوچک، بهتر از گذاشتن تاثیر کم بر چندین گروه، با یک کارزار بزرگ اما بدون تمرکز است! جلب گروهی که همراستایی بیشتری با حرکت ترویجی شما دارند یک قدم کلیدی برای جلب حمایت، به خصوص در حوزه مالی است.

۴- از ابزار بصری استفاده کنید
مگر نه این که یک عکس ارزش هزاران لغت را دارد؟ پس مسلماً عکس در شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر از یک متن جلب توجه خواهد کرد.
شما نیاز دارید که گزارش فعالیت‌ها و پیشبرد پروژه‌تان را به‌طور مستمر به مخاطبان خود ارائه دهید. بهترین روش، به اشتراک گذاشتن داستان‌های پیشرفت پروژه است و استفاده از تصویر، داستان‌ها را جذاب‌تر و گویاتر می‌کند. عکس‌ها شیوه بسیار ساده‌ای برای روایت کردن یک داستان هستند که به حامیان پروژه شما نشان می‌دهند که به چه پروژه‌ای کمک می‌کنند و چه کارهایی را ممکن می‌سازند. انتشار عکس در خبرنامه‌های ماهانه‌ و یا بر روی تارنمایی که معرف پروژه ترویجی‌تان است، کاری الزامی است. یک راه دیگر برای روایت داستان فعالیتتان، ویدیو‌ها هستند. ویدیو‌ها جنب‌‌وجوش خوبی هم ایجاد می‌کنند.
از فیس‌بوک هم می‌توانید برای روایت کردن داستان پروژه ترویجی‌تان استفاده کنید. می‌توانید با به اشتراک گذاشتن یک ویدئو یا اینفوگرافیک، مراحل پیشرفت کارتان را نشان دهید. مثلاً اگر در حال جذب کمک مالی برای پروژه‌تان هستید، به این شیوه می‌توانید بگویید که چقدر پول جمع‌آوری کرده‌اید و این پول‌ها کجا صرف می‌شوند.
در انتخاب کانال ارتباطی، بهترین کار این است که همان ابزار ارتباطی را انتخاب کنید که حامیانتان غالباْ به کار می‌گیرند.

۵- قدرشناسی‌تان را نشان دهید
حامیان پروژه‌تان، به‌خصوص آن‌ها که به شما کمک مالی می‌کنند، به این دلیل به سازمان شما یاری می‌رسانند که باور دارند شما در حال ایجاد یک تغییر مثبت هستید. ابراز قدرشناسی‌تان به کسانی که از شما حمایت می‌کنند از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. این کار را می‌توانید هم در دنیای مجازی و هم به شکل ملموس‌تر انجام دهید. برای مثال، اگر از طریق تارنمایتان کمک‌های مالی را می‌پذیرید، پس از دریافت، مخاطب را به یک صفحه هدایت کنید که در آن‌جا از او تشکر و قدردانی می‌شود. می‌توانید در این صفحه یک ویدیو قرار دهید که داستانی را روایت می‌کند. حتی می‌توانید آن صفحه را طوری طراحی کنید که اسم فرد در آن قرار بگیرد. یا می‌توانید یک کارت تشکر برای آن‌ها بفرستید. هنوز هم همه از دریافت کارت تشکری دست‌نویس که در یک پاکت تمبر خورده قرار دارد، خوشحال می‌شوند! برای تاثیر‌گذاری بیشتر، یکی از افراد سرشناس در سازمانتان می‌تواند این کارت را امضا کند.

اگر قدمی به عقب بردارید و به حامیان خود گوش دهید و عمیقاً درک کنید که آن‌ها که هستند و ترجیح می‌دهند که به چه شیوه‌ای اطلاعات را دریافت کنند، می‌توانید ارتباطات هدفدار موفقی را ایجاد کرده و توسعه دهید. به این ترتیب با دسترسی گسترده تربه جامعه هدف، می‌توانید انگیزه همراهی با حرکت خود را در افراد بیشتری ایجاد کنید.

منبع مقاله و عکس