کمپین نشان سیاه، کارزاری برای حمایت از خشونت‌دیدگان خانگی

در سپتامبر ۲۰۱۵  کمپین نشان سیاه تبدیل به نقطه امیدی برای کسانی که در معرض خشونت خانگی هستند، شد. در این کمپین خشونت دیدگان می‌توانند با یک نشان رمزگذاری شده (یک نقطه سیاه بر روی کف دست) به اطرافیان خود یا گروه متخصص بفهمانند که در خطر هستند و نیاز به کمک دارند، اما نمی‌توانند از کسی کمک بگیرید به این دلیل که خشونت‌گر هر لحظه آن‌ها را مشاهده می‌کند. ایده اولیه این کمپین از سمت یک بازمانده خشونت خانگی مطرح شد، کمتر از ۲۴ ساعت ‌توانست ۶۰۰۰ نفر را همراه خود کند و تا امروز هم به تعداد زیادی از خشونت دیدگان کمک کرده است.  البته با توجه به این که این کمپین ایده‌اش را به صورت قانونی و مشروع برای کمک به قربانیان و کسانی که در معرض خشونت قرار دارند  شروع کرد اما در حال حاضر هنوز توسط مراکز خدمات رسانی مانند خانه‌های امن، خیریه‌ها ، بیمارستان‌ها و دکترها اجرایی نشده است. هدف و ایده اولیه کمپین این بوده است که به این وسیله بتوانند افرادی که در معرض خشونت خانگی هستند را توانمند کنند که در خصوص خشونتی که می‌بینند و کمکی که نیاز دارند با اطرافیانی که مورد اعتمادشان هستند سر صحبت را باز کنند و در نهایت بتوانند در مراحل بعدی به صورت حرفه‌ای کمک بگیرند. با کمک این کمپین خانواده، دوستان، دکترها، ان‌جی‌ها،‌ متخصصان، بیمارستان‌ها و مددکاران قادر خواهند بود که بتوانند تشخیص بدهند این شخص نیاز به کمک دارد ولی نمی‌تواند برای کمک درخواست کند.

انتقادات و پاسخ‌ها

 این کمپین در آغاز با انتقادهای فراوانی رو به رو شد. یک انتقاد مهم این  بود که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شریک جنسیتان معنی نشان سیاه را بداند و انتفاد دیگر این که افراد حرفه‌ای در این خصوص هنوز آموزش ندیدند و نمی‌دانند که این نشان به چه معنی است.

شخصیت اصلی پشت این کمپین مطرح کرد که منتقدان نکته اصلی را فراموش کردند، این که این کمپین هرگز ایده‌اش بر این اساس نبوده ‌است که افراد عکسی از خودشان را در فضای مجازی آپلود کنند. این تنها یک ایده بوده است که  آن‌ها بتوانند خلاقانه عمل کنند و چشم و گوش دنیا را به این موضوع جلب کنند. او بیان کرد که « من این روش  را به عنوان ابزاری می‌دیدم که افراد در زندگی روزانه و در ملاقات‌های حضوری در ارتباط با دوستانشان یا متخصصان استفاده کنند. چرا که نشان سیاه به راحتی گذاشته می‌شود و به راحتی هم برداشته می‌شود، مثلاً به عنوان زن شما به راحتی می‌توانید سری به توالت زنانه بزنید و با ریمل آریشی‌تان یک نشان سیاه بکشید و بعد هم راحت آن را پاک کنید .اگر نشان را وسط کف دستتان بکشید می‌توانید به راحتی با جمع کردن دستتان آن را مخفی کنید. در پاسخ به انتقاد دوم هم اضافه کرد که چون هدف این کمپین در نهایت تاثیرگذاری روی جامعه پزشکان، مددکاران و پلیس‌ها هست نیازی به آموزش دیده نشده است، چرا که این‌ها گروه متخصص تعریف می‌شوند و فرض براین است که حتما آموزش لازم را دیده‌اند. در نهایت این روش تنها راه حل و کمکی  نیست که به افراد در معرض خشونت خانگی توصیه می‌شود ، مهم‌ترین چیزی که می‌تواند به این مسئله  به صورت عمیقتر و جدی‌تر کمک کند این است که آموزش همگانی را در مورد خشونت و عوارض  ناشی از آن بالا ببریم: این که خشونت چیست؟ چطور صدمه می‌زند و چه طور می‌توانید کمک بگیرید».     

داستان یک نجات یافته توسط این کمپین:

حامله‌ام و ماه‌های آخر بارداریم است، پدر بچه بسیار خشونت‌گر است و به هر صورتی  کلامی یا فیزیکی همیشه به من ضربه می‌زند. مدت زمان زیادی هست که من دیگر از او می‌ترسم مخصوصاً هر چه به زمان به دنیا آمدن بچه نزدیک‌تر می‌شوم این ترس در من بیشتر می‌شود. دیروز به بیمارستان رفتم همسرم با من بود، اوهیچ وقت مرا ترک نمی‌کند، همیشه در کنار من هست. مجبور بودم که یک آزمایش بدهم به همین دلیل دکترم خواست که روی تخت دراز بکشم و خودش پرده را کشید. من هم تکیه دادم و خودکارش را از توی جیبش در آوردم. دستش را به سمت خودم آوردم و رویش نوشتم «به من کمک کن». حتی یک جمله هم به او نگفتم. این کمپین به من جرات و ایده داد که از دیگران تقاضای کمک کنم. ممنون از آن دکتر و کمپین نشان سیاه. یک هفته دیگر به زایمان  بیشتر باقی نمانده است وحالا می‌توانم بگویم بالاخره احساس امنیت می‌کنم. 

تهیه و تدوین: مدرسه پرتو

منبع ۱

منبع ۲