بزرگداشت روز زنان در ریاضیات در سراسر جهان

مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی

“اگر می دانستیم که همه چیز چقدر می‌تواند پیچیده باشد، فکر می‌کنم که خیلی زود دست از تلاش می‌کشیدیم.” پس از مکثی کوتاه ادامه داد: “من نمی‌دانم؛ در واقع نمی‌دانم، اما من به راحتی دست از تلاش برنمی‌دارم. “

مصاحبه‌ی مریم میرزاخانی با مجله  Quanta 

 ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت ماه) زادروز مریم میرزاخانی است که به پیشنهاد کمیته زنان انجمن ریاضی ایران، از سوی نشست جهانی زنان در ریاضیات WM)^2) در ریودوژانیرو  در دسامبر ۲۰۱۸ به عنوان روز «زنان در ریاضیات» نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری زادروز مریم میرزاخانی به عنوان روز «زنان در ریاضیات»، تشویق زنان در سراسر جهان است تا دستاوردهایشان در ریاضیات را جشن بگیرند و برای ایجاد انگیزه و اشتیاق برای تبدیل فضای حرفه‌ای و آکادمیک ریاضیات به محیط‌‌هایی خوشایند و فراگیر برای همه بکوشند.

در وبسایت گروه هماهنگی ابتکار ۱۲می ( شامل نمایندگان انجمن زنان اروپایی در ریاضیات،‌ انجمن زنان در ریاضیات، انجمن زنان آفریقایی در ریاضی، انجمن زنان هندی در اروپا، انجمن زنان شیلی در ریاضیات و کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران) که مسئولیت هماهنگی و اطلاع‌رسانی برای بزرگداشت این روز را به عهده دارد،‌ اعلام کرده است که در اولین سال بزرگداشت این روز  بیش از ۹۷ ویژه برنامه در دانشگاه‌‌ها و مراکز عملی جهان برگزار می‌شود.

تمرکز اصلی ابتکار ۱۲می برگزاری رویدادها و مراسم‌های بزرگداشت این روز در مراکز دانشگاهی و به صورت محلی است و امیدوار است که بتواند برنامه‌ها و ایده‌های الهام‌بخش برای زنان را در سراسر جهان تشویق و تبلیغ کند تا محیط‌های علمی و ریاضی در سراسر جهان به محیط‌هایی تبدیل شوند که فرصت‌های علمی برابری را برای همه زنان و مردان به ویژه در ریاضیات فراهم کنند.

حضور پایین زنان و دختران در محیط‌های آکادمیک در حوزه تکنولوژی، مهندسی و ریاضی (STEM) و نابرابری شدید بین نسبت مردان و زنان در این حوزه، یکی از دغدغه‌های مهم ترویج‌گران حوزه برابری آموزشی است. در سالهای اخیر کارزارهایی زیادی برای تشویق زنان به حضور بیشتر در چرخه علم، تکنولوژی و ریاضی انجام شده است.  اینجا با چند کارزار تاثیرگذار در این حوزه آشنا شوید.

مریم میرزاخانی کیست؟

مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی و استاد ریاضی در دانشگاه استنفورد بود. او یکی از متخصصان برجسته جهان در زمینه‌ی هندسه و سیستم‌های دینامیکی بود. نتایج زیبا و شگفت‌آور او در ریاضیات در کنار مسیر زندگی شخصی و حرفه‌ای او، الهام‌بخش تمام زنان و مردان است تا رویاهای خود را در علم دنبال کنند. او در سال ۱۳۹۶ در سن ۴۰ سالگی به طور غیر قابل باوری از بیماری سرطان فوت کرد.

مریم میرزاخانی اولین زنی بود که مدال معتبر  فیلدز  را در سال ۲۰۱۴ به دست آورد. این جایزه مهم ریاضی به دلیل دستاوردهای برجسته‌‌ی مریم در توسعه‌ی هندسه و دینامیک سطوح ریمان و فضاهای مدولا به وی اهدا شد. مریم در مصاحبه‌ّ‌هایش از شکوه و زیبایی ریاضیات و لذتی که از پرداختن به پیچیدگی‌های ریاضیات می‌برد سخن گفته است. شخصیت علمی مریم، دستاوردهای درخشان و مصاحبه‌هایش، الهام‌بخش دختران دانش‌آموز و دانشجو در سراسر جهان است که دوست دارند رویاهای علمی خود را دنبال کنند.

 ۱۲ ماه می در یادبود مریم میرزاخانی به عنوان روز بزرگداشت زنان در ریاضیات انتخاب شده است.

تهیه و تدوین:‌ مدرسه پرتو