مارتین لوتر کینگ

مارتین لوتر کینگ (جونیور) – رهبر حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکایی

کینگ در سال ۱۹۲۹ در شهر آتلانتا به دنیا آمد. شهری در ایالت جورجیا، که مانند بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا، هنوز متاثر از قوانین نژادپرستانه بود و زندگی سیاهپوستانی چون وی را با نابرابری‌های زیادی همراه می‌کرد. وی با استعداد فراوانی که داشت در سن ۱۵ سالگی، به دانشگاه رفت و نهایتاً، دکترای خود را در رشته الهیات گرفت.

به نظر می‌رسید که کینگ با وجود تحصیلات عالی، زندگی عادی یک سیاهپوست، یعنی زندگی با محرومیت از بسیاری حقوق شهروندی را در زمان خود تجربه کند؛ اما آشنایی با عقاید و افکار گاندی، در دهه ۱۹۵۰، زندگی او را تغییر داد! گاندی از بانفوذترین افراد در زندگی کینگ بود؛ چرا که وی را با فلسفه «مبارزه بدون ‌خشونت» آشنا کرد. کینگ تصمیم گرفت که از طریق اعمال مبارزه بدون ‌خشونت، تساوی حقوق را برای سیاهپوستان آمریکایی به ارمغان آورد. او با این تصمیم، موجب تغییر زندگی بسیاری از سیاهپوستان آمریکایی شد!

ماجرای اتوبوس مونتگمری:
قوانین ایالت‌های جنوبی آمریکا مبنی بر تفکیک سیاه‌پوستان و سفیدپوستان در اماکن عمومی مانند رستوران‌ها، مدارس و وسایل نقلیه بود. بر اساس این قوانین، سفیدپوستان برای استفاده از خدمات رفاهی، اجتماعی و اقتصادی در اولویت قرار داشتند. مثلاً طبق این قوانین، سیاه‌پوستان می‌بایست در اماکن عمومی مثل اتوبوس‌ها، جای نشستن خود را برای سفیدپوستان خالی می‌کردند. در یکی از سفرهای شهری، یکی از زنان سیاهپوست به نام «رزا پارکس» حاضر نشد که صندلی خود را به یک سفیدپوست بدهد؛ همین موضوع  موجب بازداشت وی گردید. کینگ که اعتقاد به مبارزه صلح‌آمیز داشت، رزا پارکس را به عنوان یکی از سمبل‌های مبارزه بدون خشونت برگزید و از سیاهپوستان آمریکایی درخواست کرد که اتوبوسرانی مونتگمری را تحریم کنند.

تحریم‌ اتوبوسرانی مونتگمری و فشارهای اقتصادی بر آن، باعث شد که قانون تفکیک نژادی یک سال بعد از تحریم، لغو شود. به دست آوردن این پیروزی، سایر ایالت‌های آمریکا را برای حرکت‌های این چنینی بر انگیخت.

کینگ بعد از سال‌ها فعالیت و مبارزه بدون خشونت، سخنرانی‌های تاثیرگذار صلح‌آمیز و ایجاد تصویری از روزگاری که زنان و مردان از هر رنگ و نژادی در کنار هم مثل یک خانواده زندگی می‌کنند، نهایتاْ توانست شرایط بهتری را برای سیاهپوستان آمریکایی ایجاد نماید. او برای تلاش‌های بی وقفه خود جهت پایان دادن به تبعیض نژادی، جایزه صلح نوبل رادریافت کرد.

تهیه و تدوین:‌مدرسه پرتو