تلاش کودکان برای حل بحران گرسنگی

چندی پیش در اسپانیا آزمایشی با موضوع بررسی رفتار کودکان در مورد تقسیم غذا انجام شد. در این پروژه ۲۰ کودک در گروه‌های دو نفره مورد آزمایش قرار گرفتند.

فضای آزمایش، یک آتلیه است و یکی از اعضای گروه، به کودکان می‌گوید که برای گرفتن عکسشان آنجا هستند. بچه‌ها پشت یک میز نشسته‌اند که دو بشقاب درپوش‌دار روی آن قرار دارد. عضو گروه به بچه‌ها می‌گوید که آن‌ها را برای دقایقی تنها می‌گذارد، و در طول این زمان، آن‌ها می‌توانند خوراکی که روی میز برایشان گذاشته شده را بخورند، البته بعد از این که تا ۳ شمردند!

وقتی کودکان پوشش ظرف‌ها را برمی‌دارند، یکی از آن‌ها با ظرف خالی مواجه می‌شود! عکس‌العمل این ۲۰ کودک که هیچ کدام نمی‌دانند کسی در حال مشاهده رفتار آن‌هاست، بسیار دیدنی است. تک تک بچه‌هایی که در ظرفشان غذاست، غذایشان را با کودک دیگر سهیم می‌شوند!

این ویدئو که در سال ۲۰۱۲ در شهر مادرید اسپانیا تولید شد اخیراً دوباره در شبکه‌های اجتماعی ظاهر شده است. این ویدئو به مخاطبین یادآوری می‌کند که گرسنگیِ هیچ کودکی قابل قبول نیست. هدف سازندگان این ویدئو، جلب توجه عموم به یک واقعیت ساده است: «در دنیایی که خوراک برای دو برابر جمعیت کنونی وجود دارد، هنوز سالیانه تعداد بسیار زیادی از گرسنگی و سایر علل مرتبط با سوء تغذیه حاد می‌میرند!». نکته قابل تامل دیگری که این گروه به آن اشاره می‌کند این است که علی‌رغم وجود دانش و ابزار لازم برای پیشگیری، تشخیص و درمان سوء تغذیه، تنها ۳٪ کودکانی که به سوء تغذیه مبتلا هستند به درمان دسترسی دارند.

در انتهای ویدئو این سطور به چشم می‌خورد: «در دنیایی که بیش از مقدار مورد نیاز برای همه تولید می‌شود، سالیانه ۳،۵ میلیون کودک  از گرسنگی می‌میرند!» و پیام پایانی این است:«ما باید از کودکان بیاموزیم و غذایمان را با دیگران قسمت کنیم».

براساس آمار، گرسنگی بیشتر از مجموع بیماری‌های ایدز، مالاریا و سل، باعث مرگ و میر در جهان است. یک تحقیق از گروه «اقدام علیه گرسنگی» که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، دریافت که بیش از ۶۶ میلیون کودک دبستانی، در کشور‌های در حال توسعه، در مدرسه گرسنه‌اند و ۲۳ میلیون از آن‌ها در قاره آفریقا هستند.

درست است که گرسنگی در جهان موضوع پیچیده‌ای است، اما ما می‌دانیم زمانی که کسی مبتلا به سوء تغذیه است، چه چیزی نیاز دارد! هدف این ویدئو که درواقع بخشی از یک حرکت ترویجی است، آگاه‌سازی بیشتر و عمیق‌تر درباره سوء تغذیه کشنده است. این کمپین تلاش دارد که برای اولویت‌بخشی به حل مسئله سوء تغذیه کودکان، جلب حمایت کند.

ویدیو را اینجا ببینید.

منبع