حقوق من را نادیده نگیرید؛ آزمون رعایت حقوق فردی

گرچه بسیاری از ما به حقوق خود واقف هستیم اما گاهی تشخیص این که این حقوق تا چه میزان رعایت می‌شوند، کار ساده‌ای نیست. اینجاست که ابزار کمکی، مانند این پرسشنامه به یاری ما می‌آیند.

این آزمون (برای پاسخ دادن روی لینک کلیک کنید) که نشانگر میزان رعایت حقوق فردی (به خصوص برای افراد دارای معلولیت) است، می‌تواند به عنوان یک ابزار مناسب توسط ترویج‌گران، به‌ویژه حقوق افراد دارای معلولیت، مورد استفاده قرار گیرد. این پرسش‌نامه تنها مخصوص افراد دارای معلولیت نیست، بلکه تکمیل آن برای اطرافیان آنها (مثل اعضای خانواده، دوستان و یا مددکاران حرفه‌ای) هم بسیار آموزنده و ثمربخش است. اگرچه که محتوای این پرسش‌نامه ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد اما ابزار مناسبی برای آموزش به افرادی است که از حقوق اولیه خود محروم بوده‌اند یا حقوقشان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

هدف این پرسش‌نامه این است که به شما کمک کند بدانید تا چه حد در بهره‌برداری از حقوق خود آزادی دارید.همچنین نتیجه‌ حاصل از این پرسش‌نامه می‌تواند به اطرافیان شما و کسانی که به شما کمک می‌کنند، نشان دهد که در این زمینه چه‌قدر برای شما مؤثر هستند.

برخی اشخاص ترجیح می‌دهند که خودشان به سؤالات جواب بدهند. تصمیم با شماست که می‌خواهید نتایج پرسش‌نامه را با دیگران به اشتراک بگذارید یا نه. بعضی از افراد ممکن است به کمی کمک برای جواب دادن احتیاج داشته باشند. اعضای خانواده، دوستان و مددکاران حرفه‌ای می‌توانند شما را برای پاسخ دادن به سوالات یاری کنند.

نتیجه حاصل از این پرسش نامه می تواند برای شناسایی حقوقی که برای شما اولویت دارند و همچنین نقاطی که نیازمند کمک بیش تری است، مفید باشد.

جمع امتیازهای پاسخ های شما، بیانگر میزان برخورداری شما از حقوق اولیه‌تان است. پس از تکمیل پرسشنامه و دریافت امتیاز خود، نتایج را براساس اطلاعاتی که در ادامه ارایه شده است، بررسی کنید.

جمع امتیاز بین۰ تا ۵ یعنی: حقوق شما به شدت تهدید می‌شود. شما و اطرافیان‌تان برای بهبود این شرایط، به کمک نیاز دارید.

جمع امتیاز بین ۶ تا ۱۰ یعنی: شما از حمایت کافی برای محافظت از حقوق خود برخوردار نیستید.

جمع امتیاز بین ۱۱ تا ۱۵ یعنی: شما تا حدی در زمینه‌ی محافظت از حقوق خود پیشرفت کرده‌اید و آگاهی اطرافیان‌تان در این زمینه افزایش یافته است.

جمع امتیاز بین۱۶ تا ۲۰ یعنی: حقوق شما به طور کامل رعایت می‌شوند و از حمایت لازم در تمام ابعاد زندگی‌ خود برخوردار هستید.

اگر امتیاز پایینی دریافت کردید، جای نگرانی نیست. همیشه شناخت شرایط، اولین گام به سوی بهبود آن است. شما می‌توانید با مطالعه منابع بیشتر و تعامل با افرادی که در دسترسی شما به حقوقتان موثر هستند، شرایط را بهبود بخشید. برای کسب منابع تکمیلی در این خصوص، با ما مکاتبه کنید.

لینک تست: حقوق من را نادیده نگیرید