کمپین حفاظت از فیل‌‌ها

گونه‌های جانوری متعددی در سراسر کره زمین، در معرض خطر انقراض هستند؛ گونه‌های بسیاری هم در چند دهه آینده به لیست گونه‌های در حال انقراض اضافه خواهند شد. ترویج‌گرانی که روی حقوق حیوانات و گونه‌های در حال انقراض کار می‌کنند، طیف گسترده‌ای از علل را به عنوان ریشه‌های خطر انقراض این گونه‌ها شناسایی کرده‌اند، که البته این طیف بسته به نوع هر گونه جانوری متفاوت است. یکی از علت‌های مهمی که در میان بسیاری از این گونه‌ها مشترک است، تجارت حیات وحش است. فیل‌ها و کرگدن‌های آفریقایی از قربانیان مهم این تجارت غیرقانونی‌اند که به دلیل تجارت عاج و شاخشان هر ساله بسیاری از آن‌ها از بین می‌روند. روزانه حدود ۱۰۰ فیل آفریقایی به خاطر عاج‌هایشان سلاخی می‌‌شوند. برخی منابع، تعداد فیل‌هایی که سالانه قربانی می‌شوند را ۳۵ هزار تخمین زده‌اند – که ده درصد آن‌ها آفریقایی هستند.

شدت و گستره این مشکل باعث شده است که پروژه‌های ترویجی متعددی در سراسر با هدف مقابله با آن پایه‌ریزی شوند. یکی از این پروژه‎ها که در چند سال گذشته با موفقیت در این زمینه عمل کرده است تارنمای «ترویج و حمایت‌گری برای فیل‌ها» است. این تارنما با هدف افزایش آگاهی مردم  در مورد فیل‌های در معرض خطر انقراض طراحی شده است. تقویت اشتیاق لازم برای حمایت و حفاظت از فیل‌ها و تشویق افراد به اقدام در سطح محلی، ملی و جهانی‌ در جهت تسهیل بقای فیل‌ها از اهدافی است که مجریان این پروژه، به دنبال تحقق آن هستند. شعار این تارنما، «آگاهی، اشتیاق و اقدام» است و در بخش‌های مختلف خود سعی دارد تا آگاهی مخاطب خود را نسبت به فیل‌ها، زندگی‌شان و اهمیتشان برای حیات وحش و کره زمین افزایش دهد. از طرفی با استفاده از عکس‌های خوش کیفیت و موثر در کنار مطالب جذاب و اثرگذار، مجریان این پروژه می‌کوشند تا احساسات مخاطب را نسبت به معضلات فیل‌های آفریقایی برانگیزند و به نوعی، ارتباطی عاطفی بین مخاطب و این گونه جانوری برقرار کنند.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های این تارنما، بخشی است با عنوان «آنچه شما می‌توانید انجام دهید». این بخش، به مخاطب پیشنهاد می‌کند که او به عنوان یک عضو نگران و مسئول در دهکده جهانی چگونه می‌تواند در راستای حمایت از فیل‌ها قدم بردارد. از جمله این پیشنهادات عبارتند از:

۱) هیچ وقت اجناس ساخته شده از عاج فیل را نخرید، نفروشید و نپوشید. اگر موسیقیدان هستید از به کاربردن آلات موسیقی که از عاج ساخته شده‌اند، خودداری کنید. اکثر کلاویه‌های پیانوها و برخی‌ از اجزای تزئینی گیتارها از عاج ساخته می‌‌شوند. اگر در بخشی از جهان زندگی‌ می‌کنید که فروش عاج در آن‌جا رواج دارد به این اقدام اعتراض کنید و همچنین از گالری‌ها و مغازه‌های محلی خود بخواهید که اجناس ساخته شده از عاج را نفروشند. ممکن است آن‌ها مخالفت کنند و بگویند که دیگر کار از کار گذشته است که در این‌صورت، شما می‌‌توانید آنان را از این که فروش بیشتر باعث احیاء و افزایش شکار غیرقانونی‌ می‌‌شود آگاه کنید. حتی می‌‌توانید آن‌ها را از خطر انقراض فیل‌ها آگاه سازید.

۲) لطفا به کمپین «من نگرانم» بپیوندید و دادخواست ما را امضا کنید!

۳) یکی‌ از تاثیرگذار‌ترین اقداماتی که شما می‌‌توانید برای پایان تجارت عاج انجام دهید رجوع به سفیر چین در کشور محل اقامتتان است. ما باید مصرانه از چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده عاج است بخواهیم که این تجارت را به طور دایم ممنوع اعلام کند.

۴) اگر در آفریقا زندگی‌ می‌کنید از دولت محلی خود بخواهید که قوانین محکم‌تر و مجازات‌های سنگین‌تری بر شکار غیر قانونی‌ وضع کنند.

۵) در روزنامه محلی خود درباره تجارت غیرقانونی‌ عاج در دنیا مقاله بنویسید.

۶) از گروه‌هایی‌ که در زمینه نجات فیل‌ها کار می‌‌کنند حمایت کنید. فیل‌ها اغلب قربانی صنعت گردشگری می‌‌شوند و مجبور به دوچرخه‌سواری، بازی فوتبال و نقاشی کردن جهت سرگرمی گردشگران می‌‌شوند. این روند حقارت‌آمیز پس از به اسارت کشیدن فیل‌ها و جدا کردن آن‌ها از محل زندگی‌شان در حیات وحش صورت می‌گیرد. لطفاْ درباره این صنعت غیراخلاقی‌ و بی‌‌رحمانه بیشتر مطالعه کرده و از انجمن‌ها و گروه‌هایی‌ که در این زمینه و برای ممنوعیت این تجارت فعالیت می‌‌کنند، حمایت کنید.

۷) به هنگام سفر به آفریقا از سواری‌ گرفتن از فیل‌ها جداً پرهیز کنید، چرا که با این عمل این تجارت بی‌رحمانه فیل‌ها را رواج می‌‌دهید و به نوعی از این حرکت حمایت می‌کنید.

۸) به سیرک نروید! اکثر فیل‌های سیرک، زندگی‌‌ بسیار سختی دارند و شما می‌‌توانید با تحریم کردن سیرک‌هایی‌ که نمایش فیل دارند، زندگی‌ را برای این فیل‌های آزار دیده، بهتر کنید!

۹) اگر مشتاق برداشتن قدم‌هایی موثر برای مبارزه با این تجارت هستید، کمپینی برای ترویج و حمایت‌گری از فیل‌ها راه بیندازید و جامعه خود را از بحران شکار غیرقانونی‌ و تجارت بی‌رحمانه عاج آگاه کنید!

تهیه و تدوین:‌ مدرسه پرتو
منبع عکس