چه‌طور یک فعال حقوق حیوانات باشیم؟

به زبان ساده، کنش‌گری یعنی اقدام برای حمایت از یک هدف و دغدغه. اگر به حفاظت از حیوانات و رفاه آن‌ها علاقه داریم، چرا از عمل‌کردن به باورهای خودمان شروع نکنیم؟اهداف مشخص فراوانی هست که شاید دشوار و سنگین به نظر برسند. ولی اگر برای آموختن درباره مسائل وقت بگذارید، و در زمان و مکانی که می‌توانید اقدام عملی کنید، کنش‌گری برای حقوق حیوانات می‌تواند به شما فرصت دهد تغییری ایجاد کنید. 

۱-درک مقدمات و کلیات بحث
خیلی از افراد، مساله رفاه حیوانات را با حقوق حیوانات اشتباه می‌گیرند. هرچند شاید این دو در اهداف و کارزارهایشان جاهایی هم‌پوشانی دارند، ولی فلسفه هرکدام تفاوت‌های فراوانی دارد. حامیان رفاه حیوانات، بشر را حافظ حیوانات می‌داند و خواستار رفتار اخلاقی با آن‌هاست. حقوق حیوانات بر این اصل مبتنی است که همه گونه‌های حیات، برابر اند و در خور حقوق مشابه. مثلا حامیان رفاه حیوانات ممکن است خواستار رفتار مهربان در دام‌داری‌ها یا با حیوانات خانگی باشند، ولی کنش‌گران حامی حقوق حیوانات معتقداندپرورش، نگه‌داری یا خوردن حیوانات به طور کلی نادرست است. 

۲-آشنایی با مسائل کلیدی
از آن‌جا که حیوانات در عمل همه‌جای کره زمین پیدا می‌شوند و بر خیلی از عناصر زندگی روزمره ما تاثیر می‌گذارند، حقوق حیوانات هم شامل اهداف بی‌شماری می‌شود.با شناختن بحث‌ها در سطح جهانی درباره این‌که حیوانات کجاها استثمار می‌شوند یا صدمه می‌بینند، گستره این مسائل را درک کنید.بعضی از حوزه‌های اصلی نگرانی کنش‌گران حقوق حیوانات شامل این موارد است: حفاظت از حیات وحش، اهلی‌کردن حیوانات، حیوانات آزمایشگاهی، و حیوانات استفاده‌شده در صنایع غذایی، پوشاک و دیگر صنایع.وقت بگذارید و با جست‌وجوی اینترنتی برای مقالات، فیلم‌ها و وبسایت‌های مرتبط، ابعاد هرکدام از این حوزه‌های دغدغه را درک کنید. 

۳-مطالعه یک کتاب معتبر
بهترین راه برای آشنایی درست و حسابی با حقوق حیوانات، خواندن کتابی است که آن را یک کارشناس، یا پژوهش‌گر یا چهره دانشگاهی در حوزه حقوق حیوانات نوشته باشد. چنین کتابی که تصویری کلی از دغدغه‌های تئوریک و مسائل عملی مرتبط با جنبش حقوق حیوانات به دست دهد، از کتاب‌فروشی بخرید یا از کتاب‌خانه امانت بگیرید.برخی از این کتاب‌های معتبر:

۴-اشتراک مجله‌های مرتبط
دریافت مطالب دوره‌ای درباره حقوق حیوانات، راهی عالی برای تازه‌نگه‌داشتن اطلاعاتتان و خبرداشتن از رخ‌دادها و بحث‌های جاری و مرتبط با این دغدغه است. هم‌چنین کمک می‌کند از برنامه‌های پژوهشی و آموزشی گروه‌های حامی حقوق حیوانات که این خبرنامه‌ها و مجله‌ها را منتشر می‌کنند، حمایت کنید.اگر به دنبال یک نشریه چاپی هستید، مجله‌ها و ژورنال‌هایی را دنبال کنید که سازمان‌های مرتبط منتشر می‌کنند. علاوه بر سازمان‌ها و نهادهای ایرانی می‌شود سراغ نمونه‌های بین‌المللی هم رفت مثلا                                                            

خیلی از گروه‌های حقوق یا رفاه حیوانات، هر هفته یا هر ماه خبرنامه ایمیلی هم می‌فرستند. اگر ترجیح می‌دهید روی اینترنت بخوانید، می‌توانید به وبسایت این گروه‌ها بروید و با دادن نشانی ایمیل‌تان، مشترک این خبرنامه‌های الکترونیکی بشوید.از جمله این‌ها:

۵-شرکت در یک سخنرانی یا سمینار مرتبط 
گاهی بهترین راه برای آموختن درباره حقوق حیوانات این است که خودتان حضوری از کارشناس‌ها در این باره بشنوید.این‌طوری می‌توانید سوال‌های خودتان را بپرسید و با افراد دیگری بین شرکت‌کنندگان ملاقات کنید که به این موضوع علاقه دارند.اگر سخنرانی‌ یا سمیناری نزدیکتان نیست، به جای آن در اینترنت دنبال فیلم‌ها و مستندهایی مربوط به حقوق حیوانات بگردید. حتما معرفی نویسندگان یا تهیه‌کنندگان این برنامه‌ها را چک کنید که مطمئن شوید آنها واقعا کارشناس، پژوهش‌گر یا چهره دانشگاهی در حوزه حقوق حیوانات هستند.در یکی از دوره‌های آموزشی مدرسه‌های آنلاین ثبت‌نام کنیدشرکت در کنفرانس‌ها می‌تواند گران و پرهزینه باشد و وقتتان را خیلی بگیرد. ولی بهترین راه برای دسترسی به طیف بزرگی از کارشناسان و کنش‌گران حقوق حیوانات در یک بازه زمانی خیلی کوتاه است. در کنار گوش‌دادن به سخن‌رانی‌ها و بحث‌های حاضران تاییدشده در کنفرانس، در چنین محیطی این امکان را هم دارید که با کلی آدم‌های هم‌فکر و فعال مثل خودتان آشنا شوید که می‌توانید در آینده همکاری کنید.        


نظر بدهید
حالا که درباره مسائل مختلف، مطلع شده‌اید و خودتان را به مقابله با آنها متعهد می‌دانید، وقت‌اش است که حرف‌تان را بزنید. شروع کنید به مطرح‌کردن باورهایتان درباره حقوق حیوانات در مجامع عمومی.مثلا طومار امضا کنید، به کسانی که تصمیم‌هایشان موثر است نامه بنویسید، و برای روزنامه‌ها نظرتان را بفرستید. اگر درباره یک مساله به‌خصوصی جلسه‌ای برگزار می‌شود، مثلا درباره توسعه تالاب‌ها، ثبت‌نام کنید و حرف بزنید. 

کمک مالی کنید
به یک سازمان یا جنبش مرتبط با حقوق حیوانات کمک کنید. این گروه‌ها هم پول لازم دارند تا کار خیرشان را ادامه دهند. یک سازمان انتخاب کنید که برنامه‌های مورد اعتماد شما را برگزار می‌کند و کارهایش هم نتایج ملموس و قابل‌سنجش می‌دهد.کمک‌های مداوم، خیلی برای سازمان‌های خیریه مفید است. کمک‌هایی که شما از پیش وعده آنها را می‌دهید و گذشته از مبلغش، سازمان‌ها می‌توانند روی آن حساب کنند.در خیلی از کشورها، کمک‌های خیریه می‌تواند برای شما بخشودگی‌های مالیاتی داشته باشد. از خود این سازمان‌ها در این باره بپرسید. 

مشارکت کنید
در سازمان‌های حامی حقوق حیوانات کار کنید. به گروهی بپیوندید که خود را وقف حقوق حیوانات کرده است؛ یا برایشان کار داوطلبانه کنید. معمولا برای عضویت در این سازمان‌ها بباید حق عضویت بپردازید، در جلسه‌ها شرکت کنید، در فهرست تماس آنها قرار بگیرید، و در برنامه‌های موردحمایت‌شان شرکت کنید.بررسی کنید که در محله خودتان آیا سازمانی در این حوزه‌ها فعال است یا نه. می‌توانید در وبسایت‌های جست‌وجوگر اینترنت مثل گوگل، نام شهر یا محله‌تان را با عبارت‌های مثل حقوق حیوانات بگردید.از نشریات محلی‌تان، روزنامه شهر یا محله‌تان، درباره این سازمان‌ها سراغ بگیرید. 

دیگران را دعوت کنید
در کارزارهای عمومی حقوق حیوانات شرکت کنید. اگر مساله به‌خصوصی در جریان است، مثلا می‌خواهند به شیوه دام‌داری انبوه و بی‌رحمانه اعتراض کنند یا به آزمایش مواد آرایشی و بهداشتی روی حیوانات، به آنها بپیوندید. راه‌های خیلی زیادی هست که کمک کنید. برخی راه‌های خودمانی‌تر این است که بین مردم، در خیابان، در مترو، در اتوبوس، درباره مساله حرف بزنید؛ برگه‌های چاپ‌شده در این باره را به کسانی برسانید که در این باره چیزی نشنیده‌اند.وقتی واردتر شدید می‌توانید خودتان هم برنامه برگزار کنید. در این باره با کسانی که تجربه دارند مشورت کنید. 

خلاقیت نشان دهید
از مهارت‌ها و استعدادهایتان استفاده کنید تا تغییری ایجاد کنید. بهترین راه کنش‌گری این است که از دانش و تجربه‌ای که دارید بهره بگیرید. از خودتان بپرسید چه‌طور می‌توانید از تحصیلات، شغل، و علاقه‌مندی‌هایتان را برای کمک به جنبش حقوق حیوانات استفاده کنید.مثلا اگر هنرمند هستید، یک نمایشگاه یا یک برنامه برگزار کنید که به مردم درباره حقوق حیوانات اطلاع بدهد. اگر تاجر و اهل کسب‌وکار هستید، یک نشست با افراد هم‌پیشه خود بگذارید و برای آن‌هادرباره حقوق حیوانات توضیح دهید. مثلا برایشان توضیح دهید چرا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دام‌داری عاری از بی‌رحمی، کار خوبی است.  عکس از خبرآنلاین٬ منبع مقاله.