هشت قاتل انگیزه کارمندان

همه ما به عنوان اشخاصی دارای تجربه کاری، می‌دانیم که اتفاقات و شرایط محیط کار، می‌تواند در روحیه و انگیزه ما نسبت به انجام مسئولیت‌ها و وظایف کاری‌مان اثر بگذارد. وقتی احساس می‌کنیم که از ما قدردانی به عمل آمده و زحمتمان دیده ‌شده است، انگیزه‌مان به کار بیشتر می‌شود و از سوی دیگر، برخی عوامل می‌تواند انگیزه ما را به کلی نابود یا تضعیف کند.
اگر می‌خواهید به عنوان یک کارفرما، مطمئن شوید که محیطی مناسب برای رشد کارمندانتان فراهم کرده‌اید، لازم است که این عوامل تضعیف‌ انگیزه در محل کارتان را بشناسید.

۱- افراد منفی و مخرب
اگر با افراد بدبین و منفی‌نگر زمان گذرانده باشید، به خوبی می‌دانید که چقدر مخرب و کسالت‌آور هستند. این افراد منفی‌‌‌نگری و بدبینی را گسترش می‌دهند و جریان مثبت را خفه می‌کنند. در صورت امکان، ترتیبی بدهید که آن‌ها محیط کار شما را ترک کنند و خانه دیگری برای خود پیدا کنند! و اگر این کار امکان‌پذیر نیست، مطمئن شوید که سیاست‌ها و نظارت‌ کافی برای به حداقل رساندن آسیبی که این افراد می‌رسانند، وجود دارد.

۲- عدم پیشرفت حرفه‌ای
همه کارمندان باید احساس کنند که در مسیر یادگیری و پیشرفت هستند. در غیر این ‌صورت، محل کار، راکد و کسل‌کننده می‌شود. رشد و پیشرفت حرفه‌ای تک تک کارمندان به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در حرفه خود مهارت بیشتری کسب کنند و بدانند که هم سازمان و هم شما بر روی موفقیت آن‌ها سرمایه‌‌گذاری کرده‌اید.

۳- نداشتن چشم‌انداز
وقتی چشم‌انداز کار به روشنی به کارکنان مجموعه منتقل شود، مسیر و هدف برای آن‌ها مشخص می‌گردد و آن‌ها می‌دانند که باید بر روی چه تمرکز کنند. بدون داشتن چشم انداز و تصویر کلی، حتی بهترین کارمندان هم کارکرد موثری ندارند، چرا که اگر شما تصویر بزرگ‌تر را درک نکنید، عملکرد درست و عالی در جهت آن سخت می‌شود!

۴- اتلاف زمان
اگر به شکل غیرضروری و بدون داشتن هیچ دلیل واقعی و درستی، مرتب در محل کارتان جلسه می‌گذارید و یا ایمیل‌هایی که حاوی اطلاعات نامربوط است به همه ارسال می‌کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که کارمندانتان به ستوه بیایند! با ارزش نهادن به وقت افراد به آن‌ها نشان دهید که برایشان اهمیت و ارزش قایلید.

۵- تعامل ناقص و ضعف گردش اطلاعات
وقتی که ارتباط‌ و تعامل شما با کارمندانتان ضعیف باشد، آن‌ها نصف زمانشان را صرف این می‌کنند که بفهمند باید چه کاری را انجام دهند و براساس حدس و گمان، دنبال اولویت‌ها و کارهای انجام نشده می‌گردند. بدین‌ترتیب کاملاً محتمل است که وظایف مهم از قلم بیفتند و یا کارهایی که ضروری هم نیستند دوباره انجام شوند. از طرفی وقتی که تعامل درست وجود ندارد، اطلاعات به چرخش در نمی‌آید و شایعات مخرب رشد می‌کند. برقراری تعامل صحیح بین کارکنان و تبادل روشن و کافی اطلاعات، برای همه مفید است.

۶- مدیریت عمودی
 تصور کنید که در یک محیط کاری، نه تنها به ایده‌ها و پیشنهادات شما ارج نهاده نمی‌شود بلکه حتی کسی صدای شما را نمی‌شنود و تنها از شما انتظار می‌رود که «ساکت باشید و آنچه را که گفته می‌شود انجام دهید». این بسیار سخت است که در محیط کارتان از شما بخواهند که بدون هیچ ابراز وجود و اظهار نظری، تنها حداقل وظایف را به انجام برسانید. هر چه همکاری و تعامل بیشتر باشد، انگیزه هم بیشتر می‌شود.

۷– عدم قدردانی
وقتی که کار سخت یا دستاوردهای عالی افراد، نادیده گرفته می‌شود، وقتی که حتی ابراز تشکر و سپاسگزاری، ناگفته می‌ماند، افراد نسبت به کار، بی‌تفاوت و بی‌انگیزه می‌شوند. می‌توانید بدون خرج یک ریال، تنها با یک ابراز تشکر ساده، به کارکنان‌تان پاداش بدهید.

۸- راهبری بد
راهبران بد به تمام اعضای تیم و تمام سازمان‌ لطمه می‌زنند. حتی بهترین کارکنان هم برای پیشرفت و بهتر شدن به راهبری درست و مؤثر نیاز دارند. با توسعه دادن مهارت‌های راهبری خودتان شروع کنید، سپس برای هر سطح، بهترین راهبران و مدیران را استخدام کنید و رشد دهید. این بهترین کاری است که می‌توانید برای بهتر شدن محیط کار برای همه انجام دهید.

اگر هر کدام از این عوامل تضعیف انگیزه را در محل کارتان شناسایی کردید، وظیفه شماست که هر آنچه در توان دارید انجام دهید تا قسمتی از راه حل باشید. به یاد داشته باشید که حتی افراد بی‌نظیر، برای مدت طولانی در یک محیط کار بد دوام نمی‌آورند!

منبع مقاله و عکس