می‌توان صبر کرد!

کمپین «می‌توان صبر کرد» با هدف کاهش تصادفات بی‌شمار و مرگ‌آور رانندگی در آمریکا، در سال  ۲۰۱۰ با تمرکز بر آگاه سازی و آموزش افراد –به ویژه نوجوان و جوانان زیر ۲۰ سال- درباره خطر پیامک دادن هنگام رانندگی به راه افتاد. این پروژه که با حمایت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی (شرکت AT&T) شروع به کار کرد، تا کنون بیش از ۲۰۰ سازمان دیگر را برای ترویج این پیام با خود همراه کرده است. پیام این کمپین بسیار ساده‌ است: «هیچ پیامکی آنقدر واجب نیست که جانتان را به خاطرش به خطر بیندازید؛ همیشه می‌توان صبر کرد».

گروه هدف اصلی این پروژه نوجوان و جوانان زیر ۲۰ سال می‌باشند. این گروه سنی در آمریکا به‌طور متوسط روزانه پنج برابر بیشتر از بزرگسالان پیامک می‌فرستند. رانندگانی که هنگام رانندگی پیامک می‌فرستند و یا پیامک می‌خوانند در معرض خطر بیشتری برای تصادف هستند.

این طرح از ابزارهای گوناگونی برای رساندن پیام خود به مخاطب استفاده می‌کند. یکی از مهم‌ترین این ابزارها ویدیویی‌های کوتاه و فیلم‌های مستندی است که با شرکت خانواده‌های قربانیان پیامک زدن هنگام رانندگی ساخته شده و نشان می‌دهد که چگونه پیامک کوتاهی مانند «کجایی؟» موجب تصادف و مرگ جوانان زیادی شده است. این ویدیوها درتارنمای این پروژه قابل مشاهده‌اند.  یک مستندساز معروف آلمانی نیز با درخواست این مجریان طرح، مستندی ۳۵ دقیقه‌ای به نام «تنها در یک لحظه» ساخته است و در آن تصادف‌هایی را نشان می‌دهد که تنها به خاطر نوشتن یک پیامک اتفاق افتاده است. در طول این مستند، این پیام مرتباْ تکرار می‌شود که «هیچ چیز آن‌قدر مهم نیست که نتوان آن را به لحظه‌ای بعد موکول ‌کرد. همیشه می‌توان صبر کرد».

در کنار ساخت این ویدیوها، مجریان طرح افراد را تشویق می‌کنند که برچسب‌های ویژه با لوگو و شعار «همیشه می‌توان صبر کرد» را روی ماشین‌های خود بچسبانند. این برچسب‌ها و پوسترها را می‌توان از تارنمایی که برای پروژه ساخته شده است دانلود کرد.

پس از گذشت بیش از دو سال از عمر این پروژه، هنرمندان و افراد تاثیرگذار زیادی به این برنامه پیوسته و از مردم به ویژه نوجوانان درخواست کرده‌اند که هنگام رانندگی پیامک نخوانند و نفرستند. با وجود این که ارسال پیامک هنگام رانندگی در ۴۱ ایالت آمریکا ممنوع است و جریمه دارد، این عمل هنوز هر ساله تعداد زیادی قربانی می‌گیرد.

منبع ۱، منبع ۲