مروج عدم استفاده از آفت‌کش‌های مصنوعی!

راشل کارسون، زاده ۱۹۰۷، در منطقه‌ای روستایی در ایالت پنسیلوانیای آمریکا، از دوران کودکی عاشق طبیعت بود. اما آنچه راشل را از دیگر عاشقان طبیعت متمایز کرد، تلاش و پایداری وی برای یافتن راه‌حل‌هایی عملی برای حفاظت از آنچه به آن عشق می‌ورزید بود. وی تمامی عمر خود را صرف حمایت از طبیعت کرد. او در این حوزه درس خواند، تحقیق کرد و مقاله و کتاب نوشت. اما فعالیت‌های ترویجی راشل، در قالب نوشتههایش نشان داده می‌شد. وی که نوشتن را قوی‌ترین و ساده‌ترین ابزار ارتباط با مردم یافت، سعی می‌کرد از این طریق، افکار عمومی را نسبت طبیعت و آنچه بر آن می‌رود، تغییر دهد. مهم‌ترین نکته در مورد نوشته‌های راشل، زبان ساده و قابل درک آن بود؛ زبانی که مردمان عادی را نسبت به  شگفتی‌های طبیعت بینا می‌کرد.

پس از جنگ جهانی دوم و استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی ضد آفت، یکی از فعالیت‌های مهم کارسون، نوشته‌های روشنگرانه وی در مورد آفت‌کُش‌های مصنوعی مورد استفاده در کشاورزی و تاثیر آن بر سرطان‌زایی بود. او این نوشته‌ها را در کتاب «بهار خاموش» به چاپ رسانید. با وجود مخالفت‌های بسیار زیاد شرکت‌های تولیدکننده چنین کودهایی با کتاب کارسون، نوشته‌های وی حمایت گروه عظیمی از مردم آمریکا را نسبت به ممنوعیت استفاده از این نوع آفت‌ کُش‌ها برانگیخت تا جایی که استفاده از دٍدٍت در سطح ملی در سراسر آمریکا محدود شد.

در حالی که بسیاری از دولت‌مردان آمریکایی و طرفداران نظام سرمایه‌داری، راشل را اخلال‌گر می‌نامیدند و مقالات و سخنرانی‌های زیادی در مورد بی‌اساس بودن حرف‌های وی می‌زدند، نوشته‌های راشل و به طبع آن ممنوعیت استفاده از آفت‌کش‌های دِدِت به کنشگران زیست محیطی آمریکایی انگیزه داد تا «آژانس حفاظت از محیط زیست» را به ثبت برسانند.

«بهار خاموش» راشل یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌هایی است که تا به امروز در مورد آلودگی‌های کره زمین نوشته شده است. او در این کتاب، شیوه‌های متخصصین علوم کشاورزی زمان خود را به چالش کشیده و همگان را به تحول در دیدگاهشان نسبت به طبیعت دعوت کرده است. روشی که راشل برای آگاه‌سازی عموم، به خصوص در مورد محیط زیست، به کار بست، همچنان الهام‌بخش ترویج‌گران فعال در حوزه محیط زیست است.

تهبه و تدوین:‌ مدرسه پرتو