سخنی کوتاه در مورد تعامل جامعه

تعامل جامعه چیست و چرا برای سلامت جامعه مهم است؟

تعامل جامعه به معنی مشارکت، همکاری و گفت‌و‌گو بین دولت و جامعه است. تعامل جامعه باعث توانمندسازی افراد برای مسئولیت‌پذیری و مشارکت هرچه بیشتر در حل مشکلات جامعه از طریق آگاه‌سازی، آموزش و سازمان‌دهی منابع مورد نیاز می‌شود.

انگیزه تعامل برای شهروندان یک جامعه، تاثیر گذاشتن بر سرنوشت خود از راه حضور در تصمیم‌گیری‌ها و یا انجام فعالیت‌هایی است که می‌تواند منجر به تغییرات کوچک اما کلیدی و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها شود. به طور مثال پروژه‌های تعاملی کاشت درختان در محله‌های مختلف یک شهر از طریق کوشش و برنامه‌ریزی ساکنین یک محله، نه تنها شور و شوق و روحیه همکاری ساکنین محلی را افزایش می‌دهد، بلکه باعث زیبایی محل زندگی و بهبود هوای محله نیز می‌شود.

انگیزه دولت‌ها در روند تعامل، دخیل‌ کردن هرچه بیشتر شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها، تقسیم مسئولیت‌ها و سهیم کردن ساکنین یک جامعه در فرآیند حل مشکلات آن جامعه است. زمانی که شهروندان در فرآیند حل مشکل مشارکت می‌کنند، از پستی و بلندی‌های حل مشکلات آگاهی بیشتری پیدا کرده و سطح انتظارات و توقعاتشان با واقعیت‌ تطابق بیشتری خواهد داشت.

تعامل جامعه روشی است برای تعریف دیدگاهی مشترک در کلیه سطوح جامعه و رسم چشم‌اندازی الهام‌بخش که موجب ثبات جوامع در میان مدت می‌شود. در این مدل همکاری، صدای همه شهروندان از جمله اعضای آسیب‌پذیر جامعه به گوش مسئولین رسیده و تک تک شهروندان برای توسعه و آبادانی کشور، مسئول محسوب می‌شوند.

تعریف پروژه‌هایی چون پاکسازی دامنه کوهستان‌ها، برگزاری تئاترهای آموزشی خیابانی توسط شهروندان، درختکاری‌های دسته جمعی، گردهمایی‌های آموزشی و… از روش‌هایی برای ایجاد تعامل در جامعه است. 

تهیه و تدوین: مدرسه پرتو