برخی ویژگی‌های یک ترویج‌گر موفق

به عنوان یک ترویج‌گر، نکات بسیاری هست که لازم است برای موفقیت و اثرگذاری در کار خود بدانیم. در ادامه، اشاره کوتاهی به برخی از این نکات خواهیم داشت.

۱ـ مسئله را به درستی بشناسید
موضوع و مسئله مورد بحث در یک فعالیت ترویجی، اولین و مهم‌ترین چیزی است که یک ترویج‌گر باید بداند. قبل از شروع فعالیت، این سوالات را از خود بپرسید:

  • محتوای قانون و یا پروژه‌ای که من از آن حمایت می‌کنم یا برای تغییر آن می‌کوشم دقیقاً چیست؟
  • چرا این موضوع باید برای برخی سازمان‌ها یا مردم اهمیت داشته باشد؟
  • اگر این قانون تصویب شود (یا نشود) و یا این پروژه بودجه دریافت کند (یا نکند) و به سرانجام برسد (یا نرسد) چه اتفاقی می‌افتد؟
  • چطور این قانون تصویب می‌شود؟ و یا چطور این پروژه آغاز می‌شود؟
  • این کارها چقدر هزینه دارد؟

۲ـ  منظم باشید و به کارهایتان سر و سامان بدهید
سازمان‌دهی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ترویج‌گر است. ضرورت این خصیصه، در ملاقات‌هایی که با افراد موثر دارید، بیشتر به چشم می‌آید. چرا که باید در زمان کوتاهی که برای ملاقات دارید تمام اطلاعات لازم را به طرف صحبت ارائه دهید. در تعاملات خود، چه از طریق تلفن، نامه، ایمیل یا ملاقات حضوری، این چند نکته را برای اثرگذاری بیشتر رعایت کنید:

  • مختصر و کوتاه بگویید. احتمال دارد که شخصی که با او قرار ملاقات دارید فرصت چندانی نداشته باشد، بنابراین تنها نکته‌های لازم در مورد طرح و یا قانونی را که در موردش فعالیت‌ می‌کنید، ارائه دهید.
  • واضح و دقیق بگویید. وقتی که در حال مذاکره هستید، مطمئن شوید که نکات مورد نظرتان را واضح بیان می‌کنید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتی که ارائه می‌دهید دقیق است. اگر مورد سوالی قرار گرفتید که از پاسخ آن مطمئن نیستید، تظاهر نکنید که جواب را می‌دانید. بگویید که در مورد پاسخ این سوال مطمئن نیستید، اما می‌روید و تحقیق می‌کنید و پاسخ مناسب را پیدا می‌کنید. پس از آن حتما تحقیقی که قولش را داده‌اید انجام دهید.
  • به موقع اقدام کنید. این موضوع یکی از سخت‌ترین چالش‌ها برای یک ترویج‌گر نوپاست. این که چه زمانی موضوع را به گوش قانون‌گذاران و افراد اثرگذار برسانید بسیار مهم است.
  • پشتکار داشته باشید و متقاعدکننده باشید. به خودتان و موسسه‌تان اطمینان داشته باشید و از تلاش باز نایستید.اما از برخوردهای تند و ابراز توقعات بیش از حد بپرهیزید؛ چرا که در جلب حمایت برای پروژه‌تان، اثر منفی دارد.به علاوه هیچ‌وقت وعده ندهید و یا تهدید نکنید. قدرشناس باشید. از افراد و ارگان‌هایی که به شما کمک می‎کنند، برای حمایتشان از پروژه و حرکت ترویجی‌تان تشکر کنید و به آن‌ها بابت دستیابی به موفقیت‌‌ها و اهداف شخصی و حرفه‌ای تبریک بگویید.

منبع مقاله و عکس