آیا زبان بدن می‌تواند باعث جلب یا تخریب همکاری شود؟

اغلب راهبران امروزی به این موضوع واقفند که باید پرقدرت و قاطع به نظر برسند، اما تعداد کمتری تاثیر همدلی و ملایمت را درک می‌کنند؛ این موضوع ممکن است از نظر حرفه‌ای خیلی بیش از آنچه فکر می‌کنند به آن‌ها آسیب برساند.
هر چقدر سازمان‌ها بیشتر به سمت فرهنگ‌ همکاری پیش می‌روند، موفقیت شما به عنوان یک رهبر بیش از پیش به این بستگی پیدا می‌کند که بتوانید به اعضای تیمتان حس ارزشمند، محترم و دخیل بودن در کارها را بدهید.
زمانی که می‌خواهید همکاری تیمتان را ترغیب کنید، کار عاقلانه این است که نشانه‌های غیرکلامی در رفتار خود را که گویای قدرت و اعتماد به نفس است، با نشانه‌های گرم‌تر وملایم‌تر عوض کنید. این کار با تغییر زبان بدن، آغاز می‌شود. انجام ندادن این تغییر، اشتباهی است که می‌تواند به تخریب اثر راهبری شما در تیم کاری‌تان بینجامد.
برای القاء همدلی و ملایمت، این ۶ نکته را در تغییر زبان بدن خود، مد نظر بگیرید:

۱- آرامش داشته باشید
در حالت پذیرا بایستید. پاهایتان را روی هم قرار ندهید، بازوها باید از بدنتان دور‌تر باشند، کف دستتان معلوم باشد و یا به راحتی دست‌ها را بر روی میز کار قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهند که برداشت افراد از راهبرانی با زبان بدن گشاده، مثبت‌تر است و این راهبران، متقاعدکننده‌تر به نظر می‌رسند.

۲- تکیه ندهید
تکیه دادن، معمولاً نشانه عدم علاقه و یا بیانگر حسی منفی است، چرا که ما ناخودآگاه سعی می‌کنیم تا از هر کس و یا هر آنچه دوست نداریم و یا مورد اعتمادمان نیست، فاصله بگیریم. تکیه دادن نوعی تمایل به عقب‌نشینی تلقی می‌شود.
از سوی دیگر، معمولاً با به سمت جلو متمایل شدن، علاقه و اعتماد خود را به طرف صحبتتان نشان می‌دهید، مخصوصاً هنگام نشستن. اما اگر دارید از به سمت جلو خم شدن به عنوان وسیله‌‌ای برای ساختن یک رابطه مثبت استفاده می‌کنید، بدانید که اگر خیلی زود این کار را انجام دهید افراد معذب می‌شوند و برداشت مثبت آن‌ها نسبت به شما کاهش پیدا می‌‌کند. پس صبر کنید تا میزانی از راحتی بین شما به وجود بیاید، آن وقت زمان حرکت و قدم بعدی فرا می‌رسد.

۳- بدنتان را با مخاطب، هم‌تراز کنید
وقتی افراد در حال صحبت کردن هستند، بسیار مهم است که بدون و چهره شما مستقیم و رو به آن‌ها باشد. وقتی که با کسی صحبت می‌کنید طوری رو به او باشید که تمام بدنتان، شانه‌ها، پاها و سر، به صورت هم تراز به سمت مخاطب باشد. اگر حتی کمی متمایل به جهت مخالف بایستید، به عنوان عدم علاقه به نظر می‌رسد و باعث می‌شود که کسی که در حال حرف زدن است صحبتش را ادامه ندهد.

۴- آینه طرف مقابل باشید
یکی دیگر از علایم غیرشفاهی هم‌دلی، آینه طرف مقابل بودن است. ممکن است خودتان متوجه نباشید، اما وقتی با افرادی که واقعاً دوستشان دارید یا با آن‌ها موافقید سر و کار دارید، شروع به تطبیق دادن حالات خودتان با وضعیت دست‌ها، بازوها و حالات صورت آن‌ها می‌کنید. این کار یکی از راه‌های نشان دادن اشتراکات و پیوند‌ با طرف گفتگوست.

۵- از سرتان استفاده کنید
اگر هنگام مکالمه با یک شخص، قصد تشویق او به ادامه صحبت را دارید، سرتان را به علامت تایید به سمت جلو تکان دهید. تحقیقات نشان می‌دهند که مردم وقتی که شنونده سرش را به این شیوه تکان می‌دهد، ۳ تا ۴ برابر بیشتر صحبت می‌کنند.
سر را به یک‌سو کمی خم کردن نیز نشانه‌ای از علاقه و درگیر بودن شما در مکالمه است. خم کردن سر وقتی که می‌خواهید پیام هم‌دلی و توافق بفرستید، می‌تواند نشانه بسیار مثبتی باشد. خم کردن سر همچنین می‌تواند به طور ناخود‌آگاه به عنوان نشانه‌ای از تسلیم دریافت شود، بنابراین زیاده از حد از این نشانه استفاده نکنید.

۶- تمرکز و توجهتان را نشان دهید
توجه کردن زمانی که کسی در حال صحبت است یکی از گرم‌ترین و بهترین نشانه‌هایی است که می‌توانید ارسال کنید. هنگام صحبت با یک شخص، از چک کردن موبایل و ساعت خود، یا توجه به عکس العمل دیگران خودداری کنید. به جای آن، بر کسی که در حال صحبت کردن است تمرکز کنید تا او احساس کند برای وی ارزش و احترام قایلید.

منبع مقاله